© © Marieke Wijntjes

Mensenrechten Meetup 14/11 Utrecht

Zet je mensenrechten goggles op en reis samen met Amnesty-directeur Eduard Nazarski door Nederland. Onderweg kom je langs onthutsende feiten, inspirerende projecten en hoopgevende mensen op het gebied van mensenrechten. Amnesty’s Mensenrechten Meetup #8 vindt plaats op woensdag 14 november 2018 in De LiK aan het Wolvenplein 27 in Utrecht (aanvang 20.00u). De Mensenrechten Meetup is de achtste editie van een serie bijeenkomsten door het hele land.

Hoe staat Nederland ervoor op het gebied van mensenrechten? In deze editie presenteert Eduard Nazarski de stand van het land op het gebied van vluchtelingen en privacybescherming. Dat doet hij samen met presentator Dymphie Braun in een afwisselend programma met presentaties, interviews en muziek. Met onder meer:

• Saskia Naafs is onderzoeksjournalist en deed voor onderzoeksplatform Investico onderzoek naar ‘smart cities’. Nederlandse steden hangen vol met sensoren en andere innovatieve technologie om de stad efficiënter te maken. Handig, maar wordt er met al die innovatie wel rekening gehouden met onze privacy?
  • Gerbrig Klos van Amnesty International vertelt hoe belangrijk het recht op privacy is voor de mensenrechten. Het (on)gericht verzamelen van allerlei gegevens, ook wel ‘surveillance’ genoemd, kan op allerlei ongewenste manieren ingrijpen in je persoonlijke leven.
  • Ellis Smal en Julia Snijder, initiatiefnemers van stichting Buddy to Buddy Utrecht. Met hun stichting koppelen ze nieuwkomers aan inwoners van Utrecht.
  • Een interview met Emma Haverdings en Emma Verdegaal van de Amnesty Studententengroep Utrecht (AISU). Zij vertellen over hun organisatie, evenementen en acties.
  • Maite van der Marel, een Utrechtse muzikante die actief is bij Sounds of Change. Deze stichting geeft mensen in vluchtelingenkampen een creatieve boost, helpt bij het verwerken van oorlogstrauma’s, en traint mensen middels muziek tot positieve rolmodellen. Samen met Lucas Dols en Hashem Kabreet speelt zij muziek geschreven door vluchtelingen uit Palestina.

Datum: woensdag 14 november 2018
Tijd: 20:00 – 21:30 uur
Locatie: De Lik aan het Wolvenplein 27 in Utrecht

>> Dit event is uitverkocht, je kunt je niet meer aanmelden.