Cacao, Suiker en Slaven

Langs de handelsgeschiedenis van Middelburg

Middelburg heeft een rijke geschiedenis. In deze app laten we je een stukje van die geschiedenis zien: plaatsen die herinneren aan de slavenhandel. Denk aan pakhuizen van de West-Indische Compagnie (WIC), bedrijfsgebouwen van de Middelburgsche Commercie Compagnie (MCC) en de plaats waar dominee Smytegelt, die optrad tegen de slavenhandel, woonde. In 2014 is het namelijk 200 jaar geleden dat de slavenhandel in Nederland werd afgeschaft. De suiker- en cacaohandel was hier uiteraard ook aan verbonden. Hierboven zie je een affiche voor de verkoop in Middelburg van ‘een goede partij suiker’ die van de plantages in de West kwam. Loop mee en zie zelf hoe goed de stad de geschiedenis heeft bewaard.

Tip: lees voor je aan de wandeling begint eerst de inleiding over de rol van Middelburg in de cacao-, suiker- en slavenhandel, op www.amnesty.nl/rightswalkmiddelburg

Tip!

Download de route alvast thuis of ergens waar je een wifi-verbinding tot je beschikking hebt

De wandeling Cacao, Suiker en Slaven is een initiatief van de Gemeente Middelburg, de Zeeuwse Bibliotheek, het Zeeuws Archief en Amnesty International, ontwikkeld door 7scenes.

De afbeeldingen die worden gebruikt zijn eigendom van de beeldbank van de Zeeuwse Bibliotheek, het Zeeuws Archief of het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap der Wetenschappen.