Amnesty groep Leiden

50 jaar Amnesty Leiden-Leiderdorp

Amnesty Leiden-Leiderdorp is een actieve Amnesty-groep met een rijk verleden. Zo organiseerden de groepsleden in de jaren tachtig een fietstocht naar de ambassade van Guatemala in Brussel om daar persoonlijk protestbrieven tegen de politieke moorden af te leveren. Daarvoor vingen ze al eens een vluchtelingengezin op en stonden daarmee mede aan de basis van VluchtelingenWerk Leiden. In 2021 vierde de groep haar 50-jarig bestaan.

Voorzitter Aaf Tiems: ‘We vierden ons jubileum met een drietrapsraket: drie bijeenkomsten in juli, september en november.’ Secretaris Ine Wiersma: ‘We grepen ons jubileum aan om de bestaande mensenrechtenwandeling eens flink te actualiseren. Die wandeling door de stad was inmiddels 10 jaar oud. Waar de focus eerst vooral lag op godsdienstvrijheid en vrijheid van meningsuiting, voegden we daar nu ook onder andere vrouwenrechten en homorechten aan toe. Drie kunstenaars maakten speciaal voor de wandeling kunstwerken over mensenrechten, waar je tijdens het lopen langskomt. Bovendien bestond de wandeling uit alleen een boekje, terwijl de moderne mens ook iets met de moderne technologie wil kunnen doen. Daarom produceerden we naast een mooi nieuw boekje ook een app, en een flyer met een QR-code erop die naar die app verwijst. De flyers liggen bij de VVV, bibliotheken en in hotels en worden veel meegenomen. De verkoop van het boekje gaat ook goed. Naast de wandelroute staat daarin een artikel van de burgemeester over de stad en mensenrechten en een van hoogleraar Europees Recht Rick Lawson over de universiteit en mensenrechten. Half juli hielden we een grootscheepse geanimeerde opening van de wandeling in de buitenlucht. We haalden er veel publiciteit mee in de lokale kranten en op de lokale radio en tv.’
Daarna volgden een jubileummiddag voor vrijwilligers en een formele bijeenkomst voor het netwerk van de groep, waar onder anderen vijf voormalige voorzitters spraken. Ook werd het eerste exemplaar van boekje Van stadsrechten naar mensenrechten overhandigd aan de burgemeester en aan de voorzitter van Amnesty Nederland.

De groep anno 2021
De harde kern van Amnesty Leiden bestaat nu uit zo’n vijftien leden en een schil van mensen daaromheen die af en toe meehelpen met activiteiten. Aaf: ‘We richten ons op de schrijfactie Write for Rights, doen mee aan de internationale campagne tegen geweld tegen vrouwen Orange the world, verspreiden petities, hebben op Bevrijdingsdag een stand in één van winkelstraten, collecteren en verkopen producten in de kerk. Daarnaast is er een scholengroep die zorgt dat er op een aantal Leidse scholen les wordt gegeven over mensenrechten. Eén van de leden van de werkgroep is betrokken bij de mensenrechtendialoog op een Hogeschool.
De laatste anderhalf jaar oefenden de coronamaatregelen uiteraard grote invloed uit op wat de werkgroep kon doen. Ine Wiersma: ‘We werken veel samen met andere partners om onze standpunten uit te dragen. Zo organiseerden we vóór corona soms gezamenlijk debatavonden. En in december 2020 organiseerden we een digitale Write for Rights-bijeenkomst samen met één van de kerken, waarbij we gebruik mochten maken van hun technische apparatuur. Daarvoor waren we hen zeer dankbaar.’

Waarom Amnesty?
Aaf en Ine sloten zich pas recent aan bij de Amnesty-groep. Aaf reageerde in oktober 2020 op een vacature voor het voorzitterschap van de groep. ‘Ik wilde graag wat meer doen in mijn eigen stad en wilde me na een jarenlang lidmaatschap graag inzetten omdat voor mij Amnesty staat voor mensenrechten en het een betrouwbare organisatie is die onafhankelijk van regeringen blijft kijken wat er op dat gebied aan de hand is.’
Ine werd in 2019 actief. ‘Ik ben sinds mijn studententijd lid. Jarenlang betaalde ik alleen maar contributie, omdat ik het te druk had met een baan en drie kinderen. Maar tegen mijn pensioen dacht ik: nu ga ik verschillende maatschappelijke dingen doen. Ik werd secretaris bij de Amnesty-groep én ik werd actief in een moestuin. Beide staan dicht bij mij.’