Trudi
© © Karen Veldkamp

‘Tjeetje, hier voel ik me lekker!’

‘Ik kan me voorstellen dat jullie genoeg rotklusjes hebben,’ zei Trudi van Greevenbroek. ‘Mag ik die doen?’ Met die gevleugelde woorden kwam een van Amnesty’s trouwste vrijwilligers de organisatie binnen. Sindsdien heeft ze heel wat ‘rotklusjes’ geklaard. ‘Ik kan niet weg bij jullie.’

Bij Amnesty International spelen vrijwilligers een cruciale rol. Ze helpen onder andere bij acties en campagnes in het land, bij de jaarlijkse Amnesty-collecte en bij het werk op het hoofdkantoor in Amsterdam. Dat laatste doet Trudi van Greevenbroek al sinds 1996, vooral op de educatieafdeling. Hoe kwam ze erbij om Amnesty te gaan helpen?
‘Ik kwam in 1996 in Amsterdam wonen en was al jaren Amnesty-lid,’ vertelt Trudi. ‘Ik had altijd de agenda van Amnesty maar op een keer kwam die niet terwijl ik hem wel had besteld. Dus ik opbellen. Ik kreeg [Amnesty-medewerker] Wim Roelofsen aan de lijn en die zei: ik doe hem wel op de post. Ik zei: als ik op mijn dak ga staan kan ik naar jullie zwaaien! Ik kom hem wel halen.’
Dus Trudi naar het Amnesty-kantoor. ‘Ik stond in het halletje bij de balie en de atmosfeer greep me direct. Ik ben heel gevoelig voor de omgeving en dacht: tjeetje! Hier voel ik me lekker! En ik was sowieso op zoek naar iets om te doen naast alleen maar oud zijn, ha ha. Dus ik vroeg Wim: “Ik kan me voorstellen dat jullie genoeg rotklusjes hebben, mag ik die doen?” Toen mocht ik dingen ordenen op Wims computer. In ordenen ben ik goed, want ik ben weefster.’

Kaarten van scholieren

Trudi van Greevenbroek spreekt graag en vol passie over haar Amnesty-carrière. ‘Heb je enig idee hoe moeilijk het is om Nederlands te lezen en schrijven als buitenlander?’ vraagt ze plotseling. ‘Volstrekt onmogelijk! En er werkte een Ethiopische vrouw op de educatieafdeling. Die sprak fantastisch Nederlands maar ga het maar eens schrijven. Dus toen heb ik Wim verlaten en ben ik samen met haar de bestellingen gaan regelen van het Amnesty-lesmateriaal. Dat ging meteen geweldig.’