Interview Jonathan Huseman

Het Israëlische apartheidssysteem

Het lijkt vechten tegen de bierkaai om de Nederlandse publieke opinie en de politiek ervan te overtuigen dat Israël een systeem van apartheid tegen de Palestijnen in stand houdt en Nederland het land daarop moet aanspreken. Maar nu de nieuwe Israëlische regering rechts-extremistischer is dan ooit, heeft Amnesty’s politiek adviseur Jonathan Huseman milde hoop dat dit uiteindelijk toch zal lukken.

Het was een geruchtmakend rapport dat Amnesty in februari 2022 publiceerde. Na jaren van onderzoek concludeerde de organisatie dat de staat Israël zich jegens de Palestijnen schuldig maakt aan apartheid, een misdrijf tegen de menselijkheid. Amnesty rapporteert al decennialang over Israëlische mensenrechtenschendingen.

Raciaal onderscheid

Jonathan Huseman, politiek adviseur bij Amnesty: ‘Ons onderzoek belicht apartheid in alle gebieden die onder Israëls controle staan, dus ook Gaza en de Westelijke Jordaanoever. Ook de Palestijnen in de vluchtelingenkampen in Libanon en Syrië zijn slachtoffer van dit Israëlische beleid. Israël houdt een onderdrukkend systeem in stand op grond van raciaal onderscheid. Dat doet het door de Palestijnse gebieden te fragmenteren, door land en gebouwen te onteigenen en door mensen sociaaleconomische rechten te ontzeggen, en begaat daarbij ernstige mensenrechtenschendingen, waaronder marteling en moord. Dit alles met als doel om dat systeem overeind te houden.’

Totale repressie

De in 2018 door de Knesset aangenomen Wet op de Joodse natiestaat onderstreept de raciale politiek van Israël eens te meer. De wet verklaart Israël tot de natiestaat van het Joodse volk, waarmee alle andere bevolkingsgroepen nu ook wettelijk gezien tweederangsburgers zijn. De verschillen in de behandeling van de Palestijnen in de verschillende gebieden zijn groot, en ook leden van de circa 1,6 miljoen Palestijnse burgers in Israël hebben te maken met vernielingen van hun huizen of gezinshereniging. Huseman: ‘Bedoeïenen in het zuiden van Israël worden van hun land verdreven, omdat de staat hun land wil. Als je in Gaza woont, kun je nergens heen zonder toestemming van Israël. Mensen gaan dood omdat ze Israël niet binnen worden gelaten voor een medische behandeling. Op de Westoever belanden Palestijnen zonder aanklacht soms maandenlang in de gevangenis, ook minderjarigen. Elke nacht vinden er momenteel invallen plaats waarbij het Israëlische leger Palestijnen doodt. Het aantal nederzettingen groeit. De willekeur en rechteloosheid zijn totaal.’