Zuid-Sudan: Burgers gedood en verkracht in tribaal conflict

Sinds december 2012 maken strijdende groepen in Zuid-Sudan zich schuldig aan oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid in een bloedig stammenconflict. Amnesty-onderzoekers verzamelden talloze getuigenissen van overlevenden van aanvallen, slachtoffers van seksueel geweld en getuigen van het conflict.

De bevolking van Zuid-Sudan gaat al enkele maanden gebukt onder geweld tussen de troepen van de zittende president Salva Kiir, en de rebellen die de voormalige vicepresident Riek Machar steunen. De strijders van Machar bestaan grotendeels uit Nuers, het op één na grootste volk van Zuid-Sudan. De meeste aanhangers van president Salva Kiir behoren tot de Dinka’s. Beide partijen vallen systematisch leden van de andere stam aan. Hierbij worden duizenden burgers op brute wijze vermoord. Inmiddels zijn meer dan een miljoen mensen gevlucht voor het geweld.

Massagraven en geplunderde dorpen

Op sommige plaatsen vonden Amnesty-onderzoekers skeletten en ontbindende lichamen die waren opgegeten door honden. Op andere plekken troffen ze massagraven aan, waaronder vijf in Bor waar 530 lichamen begraven waren. Overal zagen ze geplunderde en afgebrande huizen, verwoeste ziekenhuizen en leeggeroofde humanitaire voedselposten.

Er lijkt voorlopig weinig te veranderen aan de wanhopige situatie in Zuid-Sudan. Door het conflict en het naderende regenseizoen is voedselhulp in Zuid-Sudan vrijwel onmogelijk. Ook komt de VN-missie in Zuid-Sudan nauwelijks op gang. De onderzoeksmissie die door de Afrikaanse Unie en de VN-Veiligheidsraad is opgezet, is net begonnen met de eerste veldonderzoeken. En de beloftes van de Zuid-Sudanese regering om schendingen van de eigen troepen te onderzoeken, worden niet nagekomen.

Wat Amnesty wil:

• De Verenigde Naties moeten het mandaat van de VN-missie in Zuid-Sudan aanpassen. De missie moet zich vooral bezighouden met het beschermen van burgers, het onderzoeken van mensenrechtenschendingen en conflictgebieden toegankelijk maken voor humanitaire hulp
  • De beide partijen in het conflict moeten onmiddellijk stoppen met alle mensenrechtenschendingen en toegang verlenen aan humanitaire hulporganisaties.

De strijdende partijen moeten volledig meewerken aan onafhankelijke en onpartijdige onderzoeken naar schendingen, zoals de onderzoeken van de Afrikaanse Unie. Bovendien moeten beide partijen stappen ondernemen om verantwoordelijken van mensenrechtenschendingen te berechten.

> Lees het Amnesty-rapport: Nowhere Safe: Civilians Under Attack in South Sudan