Zuid-Koreaanse vakbondsleider vrij na bliksemactie

Vakbondsleider Kim Jungwoo is op 1 april op borg vrijgelaten. Hij werd in juni 2013 opgepakt tijdens een demonstratie. De internationale aandacht voor zijn zaak als gevolg van de bliksemactie van Amnesty heeft waarschijnlijk bijgedragen aan zijn vrijlating.

Kim Jungwoo is de voormalige leider van de van Koreaanse metaalwerkers die voor het bedrijf Ssangyong Motor Branch werken. Kim Jungwoo kreeg 10 maanden gevangenisstraf opgelegd nadat hij had getracht om tijdens een demonstratie in Seoul vorig jaar juni, gemeenteambtenaren tegen te houden die tenten en een herdenkingsplek wilden ontmantelen.

Zelfmoord

Tijdens de bijeenkomst werd opgeroepen om geschorste werknemers opnieuw aan te nemen. Ook werden 24 medewerkers herdacht die ofwel zelfmoord pleegden of aan stress-gerelateerde klachten om het leven kwamen tijdens de periode van ontslag. Ondanks dat de benodigde vergunningen voor de demonstraties waren geregeld, werd deze later toch weer verboden door de politie.

Kim heeft zijn initiële straf uitgezeten maar loopt nu het risico om een hogere straf opgelegd te krijgen omdat de aanklager in hoger beroep gaat. Kim kwam vrij in afwachting van het hoger beroep. De uitspraak hiervan wordt voorlopig nog niet verwacht.

Vakbonden in Zuid-Korea worden steeds meer aan banden gelegd. Verschillende andere vakbondsleden zijn recent opgepakt vanwege hun (legale) werkzaamheden. Ook hebben de autoriteiten getracht om de registratie van verschillende vakbonden in te trekken.