Oproerpolitie in Zimbabwe tijdens protesten tegen de verhoging van de benzineprijzen
© AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi

Zimbabwe: gewelddadig politieoptreden tijdens protesten

Amnesty roept de veiligheidstroepen van Zimbabwe op terughoudend te reageren tijdens demonstraties tegen de verhoging van de benzineprijs. Tijdens de demonstraties werden zeker acht mensen gedood. Tweehonderd mensen zijn willekeurig opgepakt.

Uit Harare en Bulawayo komen berichten dat veiligheidstroepen vuurwapens en traangas gebruikten tegen demonstranten die protesteerden tegen de prijsverhoging van brandstof. President Mnangagwa kondigde op 12 januari 2019 een prijsverhoging aan van 150 procent voor benzine en diesel. Die prijsstijging ging de volgende dag in.

Gewelddadig optreden door de politie

‘Jarenlang politiek en economisch wanbeleid heeft in Zimbabwe voor een economische crisis gezorgd’, zegt Muleya Mwananyanda van Amnesty International. ‘Miljoenen Zimbabwanen maken zich grote zorgen over de gevolgen van de prijsverhoging voor hun dagelijks leven. De autoriteiten moeten garanderen dat mensen zich vrij en veilig kunnen uiten. Ook moeten zij snel een onafhankelijk en onpartijdig onderzoek instellen naar de beweringen dat de politie op de demonstranten heeft geschoten. De politie moet alleen geweld gebruiken als dit strikt noodzakelijk is. En zelfs dan moeten de agenten er terughoudend mee zijn.’

‘De autoriteiten moeten ophouden om mensen vast te zetten omdat ze aan demonstraties deelnamen’, zegt Mwananyanda. ‘De gedetineerden moeten ofwel snel vanwege een strafbaar feit worden aangeklaagd, of worden vrijgelaten.’

Internet plat

Amnesty International maakt zich ernstig zorgen over de onderdrukkende maatregelen die de regering nam in antwoord op de protesten. Zo werd internet platgelegd om het organiseren van nieuwe demonstraties tegen te gaan.

Landelijke staking

De Zimbabwaanse Vereniging van Vakbonden ZCTU heeft opgeroepen tot een landelijke staking. De regering beschuldigt de organisatoren van de staking ervan uit te zijn op destabilisatie van het land en van samenwerking met ‘buitenlanders’ om dit te bereiken. Sindsdien heeft de regering verholen dreigementen geuit tegen deze niet nader omschreven ‘buitenlanders’. Hun visa zouden worden ingetrokken en ze zouden worden uitgezet.

Volgens Mwananyanda bedreigen de organisatoren van de landelijke staking niemand: ‘Ze roepen mensen alleen maar op om thuis te blijven als vreedzaam protest tegen de verhoging van de brandstofprijs’.

Meer over dit onderwerp