Wreedheden IS gevoed door jarenlange roekeloze wapenhandel

Decennia van slecht gereguleerde wapenstromen naar Irak en lakse controles hebben ervoor gezorgd dat de gewapende groepering die zichzelf Islamitische Staat (IS) noemt, de beschikking heeft over een groot en dodelijk wapenarsenaal. Hiermee pleegt IS in Irak en Syrië op grote schaal oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid.

In een nieuw rapport beschrijft Amnesty International hoe IS-strijders wapens gebruiken die gemaakt en ontworpen zijn in tenminste 25 landen waaronder Rusland, China, Verenigde Staten en verschillende EU-landen. IS heeft die vooral gestolen uit Iraakse wapendepots. Amnesty baseert zich in het rapport op duizenden door experts geverifieerde videobeelden en foto’s.

De enorme hoeveelheid wapens die door IS zijn buitgemaakt of illegaal verkregen, stellen hen in staat om op gruwelijke wijze huis te houden. Standrechtelijke executies, martelingen, ontvoeringen en gijzelingen zorgen dat steeds meer mensen op de vlucht slaan.

Het uitgebreide arsenaal aan geavanceerde wapens waarover IS beschikt maakt pijnlijk duidelijk hoe roekeloze wapenhandel grootschalige gruweldaden kan voeden. Uit het rapport blijkt dat IS wapens en munitie gebruikt uit 25 verschillende landen. Het grootste gedeelte is echter afkomstig uit de VS, Rusland en andere voormalige Sovjet-staten. Deze wapenstromen werden gefinancierd door olieruilhandel, contracten met het Pentagon en NAVO-donaties. Het grootste deel maakte IS buit uit de Iraakse militaire voorraden, die sinds de jaren zeventig zijn opgebouwd.

Amnesty’s aanbevelingen
Amnesty roept alle staten op om een volledig wapenembargo af te kondigen voor alle strijdende partijen in Syrië. Ook moeten wapenleveranties naar en binnen Irak aan zeer stricte voorwaarden voldoen.