Let's Bring Them Here
© Amnesty International

Waarom we vandaag naar Brussel rijden

In januari stierven op Lesbos drie mensen van de kou. Ze sliepen in tenten die niet geschikt waren voor het winterse weer. Hun dood is een tragisch dieptepunt van de humanitaire crisis die zich sinds maart vorig jaar in Griekenland voltrekt.

Sinds het sluiten van de Balkanroute begin maart 2016 zitten er circa 60.000 vluchtelingen en migranten vast. Ondanks de EU-Turkijeverklaring van 18 maart 2016 komen elke dag nog tientallen mensen aan op de Griekse eilanden. De omstandigheden waaronder zij gedwongen worden te leven zijn erbarmelijk. Kwetsbare mensen – kinderen, zwangere vrouwen, mensen met ernstige gezondheidsproblemen – krijgen niet de bescherming die ze nodig hebben. Het is ronduit beschamend dat dit gebeurt, in 2017, in Europa.

Dat kan sneller

En het had zo makkelijk voorkomen kunnen worden. In september 2015 kwamen de Europese landen overeen dat ze de verantwoordelijkheid voor de grote aantallen asielzoekers in grenslanden zouden delen. Ze zouden in twee jaar tijd ruim 100.000 vluchtelingen uit Italië en Griekenland overnemen – dat is twee keer een volle Arena. Goeie maatregel, alleen kwam er maar weinig van terecht. Nu, anderhalf jaar later, zijn er namelijk nog geen 10.000 mensen weggehaald uit Griekenland en nog geen 4000 uit Italië. En dat kan echt sneller.

Afspraak is afspraak

De actiegroep We Gaan Ze Halen/Let’s Bring Them Here wil laten zien dat er heel veel mensen zijn die vinden dat de Europese regeringen zich aan de afspraak moeten houden. Die vinden dat we in Nederland en elders in Europa prima een paar duizend mensen kunnen opvangen die onze hulp hard nodig hebben. Dat vinden wij ook en daarom rijden we vandaag met nog zo’n 375 mensen uit heel Europa mee naar Brussel om die boodschap over te brengen aan Europese leiders die daar deze week weer bij elkaar komen. Want afspraak is afspraak.

Sluit ze op voor je ze uitzet

Dat vindt de Europese Commissie trouwens ook. Rapport na rapport wrijft ze de lidstaten hun gebrek aan inzet onder de neus. Vorige week kondigde ze aan maatregelen te nemen als landen niet snel over de brug komen. Maar de Commissie presenteerde tegelijkertijd een voorstel om terugkeer van uitgeprocedeerde asielzoekers ‘efficiënter’ te maken. Dat kun je niet los zien van de herplaatsingsperikelen: als het lukt om meer mensen terug te sturen, bevordert dat het draagvlak voor de opvang van ‘echte’ vluchtelingen, is de gedachte. Hoe? Sluit ze op voor je ze uitzet.

De Commissie beveelt detentie aan in zo’n beetje alle omstandigheden en daarvoor mogen ook scholen en artsen worden ingezet. Wel zo efficiënt. Dat dat in strijd is met EU-wetgeving en het Kinderrechtenverdrag, de fundamentele rechten van migranten ondermijnt en indruist tegen de fundamentele waarden waarop de EU zich beroept, komt politiek dus even niet zo goed uit. Dat noemen we ook wel hypocriet. Want ook hier geldt: afspraak is afspraak.

Op naar Brussel.