Irak vluchtelingen
© REUTERS / Ako Rasheed

Vluchtende bevolking Irak wacht niets dan ellende

IS-strijders, maar ook regeringstroepen en paramilitaire milities maken zich in Irak schuldig aan ernstige schendingen van mensenrechten. Een nieuw Amnesty-rapport onthult de angstaanjagende vergeldingsacties tegen burgers die vluchten uit IS-gebied.

Duizenden burgers die vluchten uit door IS gecontroleerd gebied, worden gemarteld, gevangengezet, ontvoerd of vermoord. Dit is bijzonder zorgwekkend in het licht van het militaire offensief tegen Mosul. In het rapport ‘Punished for Daesh’s crimes’: Displaced Iraq is abused by militias and government forces, staan de verhalen van 470 slachtoffers, getuigen en familieleden van mensen die zijn gedood.

Het gaat om mensen die in mei en juni van dit jaar vluchtten, tijdens de slag om het IS-bolwerk Fallujah en tijdens gevechten rondom al-Sharqat tussen juni en september. Amnesty sprak ook met ambtenaren, activisten, hulpverleners en anderen.

Wraakacties

‘Soennitische Arabieren die erin slagen te ontsnappen aan de verschrikkingen van de oorlog en de tirannie van IS, worden geconfronteerd met gewelddadige wraakacties door milities en regeringstroepen. Ze zijn op grote schaal gestraft voor misdaden van de terreurgroep’, aldus Amnesty’s Midden-Oosten onderzoeker Philip Luther.

IS vormt een wezenlijke en dodelijke bedreiging voor de veiligheid van Irak, maar er is geen enkele rechtvaardiging voor buitengerechtelijke executies, gedwongen verdwijningen, martelingen en willekeurige detentie.

‘Nu de strijd om Mosul losbreekt, is het cruciaal dat de Iraakse autoriteiten stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat deze verschrikkelijke wantoestanden niet opnieuw plaatsvinden. Landen die de militaire strijd tegen IS in Irak steunen, mogen deze schendingen niet langer aanvaarden.

Download het rapport.