Nguyen Bac Truyen
© Nguyen Huy Kham / Reuters

Vietnam: veroordeling activisten gehandhaafd

Het Hooggerechtshof van Vietnam handhaaft de veroordeling van vier mensenrechtenverdedigers. Ze waren op 5 april 2018 veroordeeld vanwege ‘pogingen om de volksvertegenwoordiging omver te werpen’.

De activisten zijn lid van de Broederschap voor Democratie, een organisatie die werd opgericht door mensenrechtenverdediger Nguyen Van Dai. Ze streven naar vreedzame democratisering van Vietnam en roepen de autoriteiten op de mensenrechten te respecteren. Nadat in 2017 de onderdrukking in het land toenam, werd de organisatie een van de doelwitten van de autoriteiten. Tien leden werden gevangengezet en zeker tien anderen ontvluchtten het land.

Hoge straffen

De vier werden op 5 april 2018 veroordeeld tot lange gevangenisstraffen. De geestelijke Nguyen Trung Ton is tot 12 jaar gevangenisstraf veroordeeld plus 3 jaar huisarrest. Arbeidsrechtenactivist Truong Minh Duc kreeg dezelfde straf opgelegd. Ondernemer Mguyen Bac Truyen werd veroordeeld tot 11 jaar cel en 3 jaar voorwaardelijk. Ingenieur Pham Van Tro kreeg 7 jaar gevangenisstraf en een jaar huisarrest. In hoger beroep werden de straffen bevestigd.

Tijdens de rechtszaak in april werden nog twee andere activisten veroordeeld. Oprichter van de Broederschap voor Democratie Nguyen Van Dai kreeg 15 jaar cel plus 5 jaar huisarrest en zijn assistent Le Thu Ha kreeg 9 jaar cel en 3 jaar huisarrest. Zij gingen echter niet in hoger beroep omdat ze geen vertrouwen hebben in het rechtssysteem.

Amnesty roept de Vietnamese autoriteiten op de mensenrechtenverdedigers vrij te laten. Zij hebben niets anders gedaan dan gebruikmaken van hun recht op vrijheid van meningsuiting.