Do Thi Minh Hanh, Vietnam
© ©Dam Lam Bao

Vietnam: autoriteiten moeten activist beschermen

In Vietnam is het huis van arbeidsrechtenactivist Do Thi Minh Hanh binnen een week drie keer aangevallen. Menigtes bekogelden haar huis met stenen en explosieven en brachten zo grote schade toe.

De eerste aanval op Do Thi Minh Hanh was op 24 juni, zo’n twaalf mannen stenen naar haar huis gooiden. Drie dagen later was er opnieuw een aanval en werden ook geïmproviseerde explosieven gegooid. De derde aanval, op 30 juni, was het zwaarst. Ruiten, dakpannen en meubilair sneuvelden. Do Thi Ming Hanh belde verschillende keren de politie, maar die is nog steeds niet komen opdagen om haar en haar 76-jarige vader bij te staan.

Politie treedt niet op

‘Het is schandalig dat de politie weigert haar verantwoordelijkheid te nemen en deze aanvallen ongehinderd laat plaatsvinden. Mensenrechtenverdedigers als Do Thi Minh Hanh moeten zonder intimidaties en geweld hun werk kunnen doen’, zegt Minar Pimple van Amnesty International. ‘De incidenten vormen een ernstige bedreiging voor de veiligheid van Do Thi Minh Hanh. De autoriteiten moeten haar beschermen voordat de situatie verslechtert.’

Rechten van arbeiders en boeren

In 2006 was Do Thi Minh Hanh een van de oprichters van een onafhankelijke vakbond voor arbeiders en boeren, die opkomt voor betere betaling en een veilige werkomgeving. In oktober 2010 werd ze tot zeven jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege het ‘verstoren van de nationale veiligheid’. Nadat ze vier jaar en vier maanden in de cel had doorgebracht, werd Do Thi Minh Hanh in 2014 onverwacht vrijgelaten.