Verhalen vertellen voor de vrijheid

De Eindhovense burgemeester John Jorritsma verwoordt het mooi tijdens het jaarlijkse fakkeldefilé op 18 september. ”Verhalen uit de Tweede Wereldoorlog over helden en schurken, raken de kern van ons bestaan. Daarom is het doorgeven hiervan zo belangrijk. Om duidelijk te maken dat grote woorden als Vrijheid en Democratie, het resultaat zijn van menselijk handelen.”

Jorritsma prijst hierop een aantal mooie projecten om ooggetuigenverslagen te verzamelen. Zoals Crossroads van het Regionaal Historisch Archief en het Summa college, waar scholieren de laatste verhalen uit eerste hand verzamelen. En uiteraard sluit hetgeen hij vertelt ook precies aan bij Amnesty International die zich al vele jaren inspant om die vrijheid voor zoveel mogelijk mensen overal te bereiken.

Maar helaas laten de spanningen in de wereld van vandaag zien dat de vrijheid niet vanzelf spreekt. Daarom voeren de vrijwilligers van Amnesty International uiteraard ook het hele jaar door actie. En lopen leden van Amnesty Eindhoven zoals Martine, Dick, Sylwia, Bernard, Jip, Veronique en Mark ook dit jaar weer mee in het fakkeldefilé.

De tocht voert van het 18 septemberplein naar het Stadhuisplein. Om de vele toeschouwers te laten zien dat menselijk handelen zoals actievoeren wel degelijk zin heeft, lopen de vrijwilligers met borden met een aantal van de goed-nieuwsberichten van Amnesty. Mocht de fakkeltocht nog niet feestelijk genoeg zijn, kunnen de toeschouwers ook nog lezen over de vrijlating van onder andere activist Tep Vanny in Cambodja en klokkenluider Aleksandr Eivazov in Rusland.

Om af te sluiten met de woorden van de Eindhovense burgemeester: “Laat ons die verhalen vertellen in vrijheid. Die toestand van vrijheid koesteren wij nu al 74 jaar. Laat ons daar dankbaar voor zijn. Maar vooral: laat ons daar elke dag aan werken!”