Verenigde Arabische Emiraten: vijf politiek gevangenen één dag na veroordeling vrij

Als resultaat van een presidentieel pardon kwamen vijf activisten een dag na hun veroordeling vrij. De vijf, bekend geworden als de ‘UAE5’, werden op 27 november veroordeeld wegens het beledigen van de president en andere regeringsleden.

Ahmed Mansoor, Nasser bin Ghaith, Fahad Salim Dalk, Hassan Ali al-Khamis en Ahmed Abdul Khaleq kregen straffen variërend van twee tot drie jaar opgelegd omdat ze berichten hadden geplaatst op een online discussie forum dat door de overheid is geblokkeerd.

De vrijlating betekent helaas niet dat de mannen nu hun leven weer zonder problemen kunnen oppakken. De aanklacht tegen hen is namelijk niet ingetrokken, waardoor het moeilijk zal voor hen zijn om hun baan terug te krijgen of naar het buitenland te reizen. Ook werden de mannen, hun families en hun advocaten, meerdere malen bedreigd en geïntimideerd tijdens het proces.

Amnesty International roept de autoriteiten dan ook op om te zorgen dat de mannen geen strafblad overhouden aan de kwestie, gezien ze nooit veroordeeld hadden mogen worden. Ook houdt Amnesty de autoriteiten verantwoordelijk voor hun welzijn en dat van hun families.