Demonstranten staan oog in oog met ordetroepen in Caracas, Venezuela
© George Castellanos / AFP/Getty Images

Heksenjacht op dissidenten in Venezuela

De Venezolaanse overheid doet er alles aan om op onwettige wijze de druk op andersdenkenden te vergroten. Journalisten, activisten en demonstranten worden nietsontziend vervolgd en bestraft. Dat zegt Amnesty International in het vandaag gepubliceerde rapport Silenced By Force: Politically-Motivated Arbitrary Detentions in Venezuela.

In het hele land nemen de protesten tegen de regering toe. Daarbij zijn enkele doden gevallen en honderden mensen raakten gewond of zijn gevangengezet.

De Venezolaanse inlichtingendienst SEBIN pakt mensen zonder arrestatiebevel op en vreedzame activisten worden vervolgd wegens ‘misdaden tegen het vaderland’. Mensen worden vóór hun proces opgesloten en de staatsmedia voeren hetzes tegen leden van de oppositie.

Parlementslid betrokken bij ‘terroristische activiteiten’

Op 11 januari van dit jaar arresteerde de SEBIN parlementslid van de oppositie Gilber Caro en Voluntad Popular-activist Steicy Escalona. Diezelfde dag verklaarde de vicepresident van Venezuela op televisie dat er een vuurwapen en explosieven bij Gilber en Steicy in beslag waren genomen, en dat de volksvertegenwoordiger betrokken was bij terroristische activiteiten; hij zou de grens met buurland Colombia illegaal zijn overgestoken.

Steicy werd door een militaire rechtbank aangeklaagd wegens diefstal van militaire eigendommen en rebellie. Gilber verdween achter de tralies en was in maart nog steeds niet voor een rechtbank verschenen.

Wat Gilber en Steicy is overkomen zijn slechts enkele van de vele strategieën die de overheid inzet in haar streven om de oppositie monddood te maken, in een tijd waarin de anti-regeringsprotesten in het hele land hand over hand toenemen.

‘Verraad tegen het vaderland’

In de meeste gevallen worden de beklaagden beschuldigd van ernstige misdrijven als ‘verraad tegen het vaderland’, ‘terrorisme of diefstal van militaire eigendommen’ of ‘rebellie’. Dit stelt de overheid in staat om mensen vóór hun proces gevangen te zetten, zelfs als er onvoldoende bewijs voor de beschuldigingen is.

Dit soort misdrijven vallen onder bijzondere vormen van rechtspraak, zoals de militaire rechtspraak, die niet onafhankelijk en zelden onpartijdig zijn, en die niet op burgers van toepassing zouden moeten zijn.

Amnesty heeft ook gevallen gedocumenteerd waarbij gevangenen werden beperkt in hun contacten met hun familie of advocaat, waardoor het gevaar van ernstige mensenrechtenschendingen zoals marteling groot is.

Lees verder in het volledige Engelstalige persbericht.