Vakbondsleiders vrijgelaten in Peru

Pedro Condori Laurente en Antonio Quispe Tamayo zaten sinds 11 januari 2011 vast in afwachting van hun rechtszaak. Beide mannen zijn inmiddels voorwaardelijk vrijgelaten.

Zij werden beschuldigd van ‘misdaden tegen overheidsdiensten’, verzet tegen hun arrestatie en het gebruik van geweld. Elk bewijs hiervoor ontbreekt.

De beschuldigingen komen voort uit een incident uit juli 2010, toen een mijnwerker verongelukte bij de Casapalca mijn in de provincie Huarochiri. De twee vakbondsleiders probeerden te voorkomen dat het lichaam van de mijnwerker werd afgevoerd zonder dat het ongeluk grondig werd onderzocht en dienden een klacht in bij de openbaar aanklager om een onderzoek af te dwingen. Hierbij is op geen enkel moment geweld gebruikt. De aanklacht is duidelijk gericht tegen de activiteiten van mannen ter verbetering van de arbeidsomstandigheden van de mijnwerkers in de regio.

Hoewel Pedro Condori Laurente en Antonio Quispe Tamayo nu voorwaardelijk vrij zijn, blijft de aanklacht tegen hen bestaan.