Update coördinatoren en wijkhoofden maandag 25 januari

Collecteren in coronatijd

Het zijn rare tijden momenteel en we begrijpen dat je als coördinator probeert een keuze te maken over het al dan niet laten doorgaan van de huis-aan-huis collecte in maart. Ook kunnen we ons voorstellen dat je van collectanten mogelijk vragen krijgt over het doorgaan van de huis-aan-huiscollecte.

Wij hebben besloten de komende weken de voorbereidende werkzaamheden zoveel mogelijk door te laten gaan, en tegelijkertijd rekening te houden met de kans dat huis-aan-huis-collecteren niet mogelijk is. Mocht dat het geval zijn, dan zetten we in op een volledige online versie van de collecte. We hopen dat zich daarbij zoveel mogelijk collectanten, wijkhoofden en coördinatoren aansluiten.

Het definitieve besluit over het wel of niet huis-aan-huis-collecteren vindt plaats op woensdag 10 februari. Als het goed is, is dat een dag na het aflopen van de huidige lockdown-periode en is er een nieuwe persconferentie geweest. We willen je dan ook vragen nog even te wachten met het afzeggen van de collectanten, en ze vooral te motiveren om mee te doen aan de landelijke online collecte.

We denken in de tussentijd ook na over andere mogelijkheden om de huis-aan-huiscollecte corona-veilig te maken. Denk daarbij aan het collecteren met een QR-code of het verspreiden van flyers. Dit met het doel de kans op fysiek contact te minimaliseren. We hopen dat je ons een paar weken de tijd geeft om dit in te richten. Uiteraard staan we ook open voor jullie ideeën en suggesties om toch een mooie landelijke collecte te realiseren.

Sluitingsdatum legitimatiebewijzen

De legitimatiebewijzen worden dit jaar weer op naam geprint. De sluitingsdatum voor de bewijzen op naam is verschoven naar 10 februari. Aan het einde van die dag sturen wij het bestand met namen naar de drukker. Wij laten een legitimatiebewijs printen voor alle collectanten waarbij het vinkje ‘Loopt Mee’ aanstaat in de lijst ‘Mijn Collectanten’. Weet je zeker dat iemand niet meeloopt dit jaar? Zet het vinkje dan uit. Je ontvangt de legitimatiebewijzen uiterlijk 26 februari.

Op elk geprint legitimatiebewijs komt een persoonlijke iDeal QR-code. Hierdoor kan je in de community zien wat elke collectant met de iDeal QR-code heeft opgehaald. Houd er rekening mee dat het legitimatiebewijs ook nodig is als we wel langs de deuren gaan, maar niet om contant geld vragen.

Voor mensen die zich later nog aanmelden, kun je blanco legitimatiebewijzen bestellen, samen met de overige materialen. Daar schrijf je de naam van de collectant met de hand op. Blanco bewijzen hebben een generieke iDeal QR-code, waarvan de opbrengst niet te herleiden is naar de collectant.

© Amnesty International

Persoonlijke pagina

Elke collectant krijgt vlak voor de collecte een link naar een persoonlijke collectantenpagina. Daar wordt de opbrengst van de persoonlijke iDeal QR-code zichtbaar, evenals de contante opbrengst na afloop. De link van de persoonlijke iDeal QR-code kunnen ze delen via bijvoorbeeld WhatsApp en e-mail én ze kunnen van daaruit een digitale collectebus aanmaken en de opbrengst daarvan volgen.

Al met al een prachtige opstap naar online collecteren. Voor de coördinatoren bieden we over het online collecteren een webinar aan ter ondersteuning aan de collectanten. De uitnodiging volgt later, planning is 17 februari in de avond en 19 februari eind van de middag.

We hopen dat deze informatie jullie inspireert om met de collectanten in gesprek te gaan om aangesloten te blijven in de aanloop naar de collecte.

© © Amnesty International (foto: Karen Veldkamp)

Vragen voor de collecteservice

De meeste coördinatoren en wijkhoofden zijn inmiddels aan de slag in de community. We willen alle coördinatoren graag zo goed mogelijk helpen en om iedereen goed van dienst te kunnen zijn, hebben we twee verzoeken:

  1. Kijk eerst in de handleidingen als je een vraag hebt. Je krijgt dan meestal sneller antwoord, zeker in de weekenden.
  2. Staat het antwoord op je vraag niet in de handleiding? Dien deze dan in via de community. Dit hoeft maar één keer. Meerdere keren insturen via de e-mail en de community leidt tot vertraging in het beantwoorden.

We hopen dat we op deze manier meer ruimte creëren om bijzondere situaties sneller uit te zoeken en op te lossen. Wij streven ernaar om vragen binnen drie werkdagen te beantwoorden.