Uitbuiting migranten Qatar gaat door ondanks beloften tot verbetering

Meer dan een jaar nadat de regering van Qatar beloofde beperkte hervormingen door voeren om de rechten van arbeidsmigranten te verbeteren is er weinig veranderd. De hoop op echte vooruitgang voor de vele arbeidsmigranten in het land, dat in 2022 het WK voetbal organiseert, vervliegt daarmee in rap tempo.

Uit een nieuw Amnesty-rapport blijkt dat er in de afgelopen twaalf maanden zowel wettelijk, beleidsmatig als in de praktijk weinig veranderd is voor de meer dan anderhalf miljoen arbeidsmigranten in Qatar. Ze blijven afhankelijk van de genade van hun werkgevers. Het restrictieve voogdijsysteem is nog steeds niet aangepast – zonder toestemming van hun werkgever mogen arbeidsmigranten het land niet verlaten, noch van werkgever veranderen. Het is arbeidsmigranten in Qatar ook nog altijd niet toegestaan om een vakbond op te richten.

De meest significante hervorming die de regering vorig jaar voorstelde, een elektronisch betaalsysteem voor de lonen van de migranten, is nog niet in werking. Vele migranten die Amnesty onlangs interviewde, klaagden dat hun loon nog steeds laat, of niet wordt uitbetaald.

Nog steeds niet of te laat betaald

Ranjith, een migrant uit Sri Lanka vertelde aan Amnesty dat hij nog niet betaald is sinds hij in Qatar aankwam, intussen vijf maanden geleden. Hij heeft geen identiteitspapieren of contract. Zijn verblijfplaats in een arbeiderskamp is overbevolkt en vuil.

‘Ik wil enkel werken en geld verdienen voor mijn vrouw en kinderen, maar van mijn werkgever mag ik niet van werk veranderen. Wanneer ik naar de politie ga, zullen ze me aanhouden en het land uitzetten omdat ik geen papieren heb’, vertelde hij aan Amnesty.

Slechts minimale verbetering

Qatar beloofde om tegen eind 2014 driehonderd arbeidsinspecteurs in te zetten, maar kwam deze belofte niet na. Op volgende vlakken is er slechts een minimale verbetering te bespeuren: veiligheid op bouwwerven, regelgeving voor rekruteringskantoren in de landen van herkomst en de toegang tot rechtsbijstand voor uitgebuite werknemers.

Bovendien volstaan de hervormingen die vorig jaar werden voorgesteld niet om de misbruiken in de tewerkstelling van migranten grondig aan te pakken. Zelfs als alle voorstellen perfect worden geïmplementeerd, dan zou dit nog maar een eerste stap in de goede richting zijn.

‘We twijfelen sterk aan de wil van Qatar om de uitbuiting van arbeidsmigranten effectief aan te pakken. Een duidelijk stappenplan met doelstellingen en deadlines ontbreekt. De beloftes die Qatar vorig jaar maakte, lijken meer een PR-stunt te zijn om te garanderen dat ze de Wereldbeker 2022 in handen kunnen houden’, zegt Mustafi Qadri, Amnesty’s onderzoeker rond arbeidsrechten in de Golfstaten.