Europees Hof: ongegronde veroordeling van erevoorzitter Amnesty Turkije moet worden vernietigd
© Amnesty International

Turkije: meer dan een miljoen mensen vragen om de vrijheid van Amnesty-voorzitter

Meer dan een miljoen mensen uit 194 landen en gebieden hebben via een actie de Turkse autoriteiten opgeroepen de voorzitter van Amnesty Turkije Taner Kılıç vrij te laten en de aanklachten tegen hem en tien andere mensenrechtenverdedigers in te trekken. Op 31 januari wordt in de Turkse hoofdstad Istanbul het proces tegen hen hervat.

Schijnproces

De elf staan terecht voor verzonnen aanklachten over ‘terrorisme’, iets wat alleen maar gezien kan worden als een politiek gemotiveerd proces om critici van het regime het zwijgen op te leggen. De activisten kunnen tot 15 jaar gevangenisstraf worden veroordeeld.

‘Er is overweldigend bewijs dat Taner Kılıç onschuldig is. Hij had al lang vrijgelaten moeten worden’, zegt Gauri van Gulik, Amnesty’s directeur Europa. ‘Het feit dat hij al bijna acht maanden gevangengehouden wordt, spreekt boekdelen over het zwakke Turkse rechtssysteem en de genadeloze vervolging van mensen die opkomen voor de mensenrechten.’

De rechtszaak biedt de Turkse autoriteiten de kans om de juridische fouten recht te zetten en Kılıç en de tien andere mensenrechtenverdedigers vrij te spreken.

Taner Kılıç werd op 6 juni 2017 opgepakt. Tien andere activisten, onder wie İdil Eser – directeur van Amnesty Turkije – werden een maand later gedetineerd. Acht van hen zaten vier maanden gevangen waarna ze in oktober op borgtocht vrijkwamen. Allen worden beschuldigd van ‘lidmaatschap van een terroristische organisatie’, maar daarvoor bestaat geen enkel bewijs.

Valselijk beschuldigd van downloaden app

Taner Kılıç zou de berichten-app ByLock hebben gebruikt. Volgens de aanklager maken ook leden van de Gülen-beweging van die app gebruik om onderling te communiceren. Twee onafhankelijke forensische onderzoeken hebben echter uitgewezen dat de ByLock-app nooit op Kılıç’ telefoon heeft gestaan. Ook de aanklager heeft nog geen enkel bewijs om de beschuldiging te onderbouwen.

Afgelopen maand gaven de Turkse autoriteiten toe dat duizenden mensen ten onrechte waren beschuldigd van het downloaden van de ByLock-app. Er werd een lijst van 11.480 mobieletelefoongebruikers openbaargemaakt, wat leidde tot de vrijlating van een grote groep mensen. Taner Kılıç stond niet op de lijst.

Werk mensenrechtenverdedigers steeds gevaarlijker

Niet alleen in Turkije, maar wereldwijd wordt het steeds gevaarlijker om op te komen voor mensenrechten. Meer dan ooit krijgen mensenrechtenverdedigers te maken met intimidatie, lastercampagnes, geweld en gevangenisstraf. Nieuwe wetten maken hen monddood en de persvrijheid wordt aan banden gelegd. Elk jaar worden meer activisten vermoord. Tegen deze alarmerende trend voert Amnesty International campagne.