Tunesië een jaar na de verkiezingen

In de eerste maanden na het vertrek van president Zine El Abidine Ben Ali in 2011 boekte de tijdelijke regering van Tunesië vooruitgang op het gebied van de mensenrechten. De huidige regering is er niet in geslaagd deze ingeslagen weg voort te zetten.

De tijdelijke regering die na het vertrek van Zine El Abidine Ben Ali aan de macht kwam, ratificeerde een aantal belangrijke mensenrechtenverdragen, liet gewetensgevangenen vrij, voerde nieuwe wetten in op het gebied van de persvrijheid en hief beperkingen op de oprichting van verenigingen op.

Een jaar geleden koos de Tunesische bevolking een nieuwe regering. Deze is er niet in geslaagd de hervormingen te handhaven. Amnesty International vindt de maatregelen die de tijdelijke regering nam niet ver genoeg gaan, en er zijn nu tekenen dat zelfs deze broodnodige hervormingen onder druk staan.

Inperking vrijheid van meningsuiting, marteling en mishandeling

De afgelopen maanden is de vrijheid van meningsuiting weer ingeperkt: journalisten, kunstenaars, critici van de overheid, schrijvers en bloggers worden lastiggevallen onder het mom van handhaving van de publieke orde en de moraal.

Daarnaast is er sinds januari 2011 een noodtoestand afgekondigd die telkens vernieuwd wordt en nu tot eind oktober 2012 loopt. Demonstranten die hun ongenoegen uiten over het trage tempo van de hervormingen worden gewelddadig opgepakt. Er zijn berichten over marteling en mishandeling van opgepakte demonstranten.

Wat moet er gebeuren?

Een jaar na de verkiezingen moeten de Tunesische autoriteiten ervoor zorgen dat de mensenrechten in de Grondwet worden vastgelegd en in de praktijk worden gebracht. Ook moeten zij een einde maken aan wetteloosheid en mensenrechtenschendingen.

Lees het rapport Tunisia: One step forward, two steps back? One year since Tunisia’s landmark elections