Dolma Tso uit Tibet
© Filming for Tibet

Tibetaanse Dolma Tso na drie jaar eindelijk vrijgelaten

Op 4 december kwam de Tibetaanse Dolma Tso vrij. Ze heeft drie jaar in de gevangenis gezeten. Dolma Tso was opgepakt nadat ze het lichaam van haar buurman, die zichzelf in brand had gestoken, in een auto tilde. Daarop werd ze van moord beschuldigd.

De Chinese autoriteiten voeren een beleid waarbij mensen die zichzelf iets aandoen onmiddellijk worden weggevoerd. Ze dragen het lichaam niet over aan de nabestaanden.

Tijdens haar gevangenschap wilden de autoriteiten Dolma een maagoperatie laten ondergaan. In een brief aan haar familie liet ze echter weten geen gezondheidsproblemen te hebben en vreesde ze voor haar veiligheid.

De broer van Dolma Tso, die in Australië woont, liet weten: ‘Dank jullie voor de acties voor mijn zuster. Familie en vrienden uit haar woonplaats gaven haar een heldenontvangst toen ze vorige week terugkwam. We zijn erg gelukkig met haar vrijlating, maar we maken ons nog wel zorgen om haar gezondheid. Ze is zwaar gemarteld tijdens de drie jaar gevangenschap. Ze is haar vrolijkheid kwijt en voelt zich depressief.’

Amnesty voerde actie voor Dolma Tso’s vrijlating.