vlag Tadzjikistan

Tadzjikistan: vrijlating journalist

In Tadzjikistan is de onafhankelijke journalist Khayrullo Mirsaidov vrijgelaten. Hij zat meer dan acht maanden gevangen nadat hij de regering van corruptie had beschuldigd.

Mirsaidov werd op 5 december 2017 gearresteerd en beschuldigd van het ‘verdonkeremanen of misbruiken van staatsgeld’, het ‘vervalsen van documenten’, het ‘opzettelijk doen van valse beschuldigingen’ en het ‘aanzetten tot nationale, raciale, regionale of religieuze vijandigheid’. Die laatste beschuldiging werd later ingetrokken omdat er geen bewijs voor was.

Bekentenissen onder druk

Amnesty heeft aanwijzingen dat Mirsaidov het misbruiken van staatsgeld en het vervalsen van documenten onder druk heeft bekend. Tijdens de rechtszaak zei Mirsaidov dat zijn arrestatie te maken had met de kritiek die hij op de regering uitte. In november 2017 schreef hij een open brief aan de president en de openbaar aanklager waarin hij ambtenaren in de stad Khudzhand van corruptie beschuldigde.

Gevangenisstraf omgezet

In juli werd Mirsaidov schuldig bevonden en tot 12 jaar gevangenisstraf en een boete van bijna 12.000 euro veroordeeld. Op 22 augustus werd zijn zaak opnieuw bekeken en werd de gevangenisstraf omgezet in een boete van ruim 7.000 euro en een taakstraf.

Amnesty’s oproep

Amnesty International roept de autoriteiten van Tadzjikistan op de aanklachten tegen Khayrullo Mirsaidov te vernietigen en een gedegen, onpartijdig en onafhankelijk onderzoek in te stellen naar zijn beweringen dat de regering zich schuldig maakt aan corruptie.