Sudanese student vrij

De Sudanese student Taj Alsir Jaafar is op 23 februari vrijgelaten nadat hij bijna twee maanden werd vastgehouden door de Nationale Veiligheidsdienst (NISS). Er is geen aanklacht tegen hem ingediend.

Taj Alsir Jaafar zou zijn gearresteerd wegens deelname aan studentenprotesten, waaronder een vreedzame sit-in demonstratie op de Universiteit van Khartoum. Hij werd op 30 december 2011 door de NISS gearresteerd, toen hij onderweg was van de universiteit naar huis.

In eerste instantie werd Taj Alsir Jaafar zonder contact met de buitenwereld vastgehouden op een geheime locatie. Pas op 18 januari kreeg zijn familie te horen dat de NISS hem gevangen hield in een gevangenis in Khartoum. Ze kregen toestemming om hem tweemaal vijftien minuten te bezoeken. Op 11 februari zou Taj Alsir Jaafar in hongerstaking zijn gegaan.

De moeder van Taj Alsir Jaafar zegt tijdens de gevangenschap van haar zoon verschillende keren verbaal te zijn bedreigd door medewerkers van de NISS. Er werd haar verteld dat ze geen navraag mocht doen naar haar zoon. Zelfs toen zij om opheldering vroeg nadat ze bericht kreeg dat haar zoon was gestorven, weigerde de Nationale Veiligheidsdienst haar enige informatie te verstrekken en dreigde haar aan te klagen wegens intimidatie.

Taj Alsir Jaafar is een student coördinator voor de Sudanese oppositiepartij The Movement of New Democratic Forces bij de Universiteit van Khartoum. In 2009 en 2011 werd hij ook al eens gearresteerd vanwege zijn activiteiten voor deze organisatie. Beide keren werd hij vrijgelaten zonder dat er een aanklacht tegen hem werd ingediend. Tijdens zijn gevangenschap in 2009 zou hij zijn gemarteld.