Sudanese activist vrij!

Politiek activist Mohamed Hassan Alim is op 16 januari vrijgekomen nadat hij 22 dagen vastzat. Hoewel hem niet is verteld waarom hij precies gearresteerd werd door de Sudanese autoriteiten, lijkt zijn gevangenschap verband te houden met zijn openlijke kritiek op de regeringspartij, de Nationale Congres Partij (NCP).

Bij zijn arrestatie op 26 december 2011 werd Mohamed Hassan Alim geslagen en vervolgens afgevoerd door zeven mannen in burgerkleding. Tijdens de 22 dagen die volgden mocht hij geen enkel contact met zijn familie of een advocaat hebben.

Een paar weken eerder had de 29-jarige ingenieur nog een aanvaring gehad met Nafi Ali Nafi, de vice-president van de NCP tijdens een politieke bijeenkomst voor studenten. Muhamed Hassan Alim beschuldigde Nafi Ali Nafi van corruptie, nepotisme en het schenden van de mensenrechten. Zijn uitspraken bereikten een groot publiek nadat het werd verspreid via YouTube.

Als actief lid van de Ba’ath partij, de oppositie partij in het land was het niet de eerste keer dat Muhamed Hassan Alim onder de aandacht kwam bij de Soedanese autoriteiten. Begin 2011 zat hij al enkele weken vast en zou hij zijn gemarteld en mishandeld.

Net zoals bij zijn vorige arrestatie, is er ook nu geen verdere aanklacht ingediend tegen Muhamed Hassan Alim.