Sudanese veiligheidstroepen onder leiding van de overgangsraad verjagen op gewelddadige wijze vreedzame demonstranten in Khartoum
© AFP/Getty Images

Sudan: veiligheidstroepen openen vuur op demonstranten

Nu het leger van Sudan gewelddadig optreedt tegen vreedzame demonstranten, roept Amnesty International de internationale gemeenschap op tot gerichte sancties. Zij moet met vreedzame druk de Sudanese overgangsraad tot de orde roepen.

Op 3 juni openden veiligheidstroepen die onder leiding staan van de militaire overgangsraad TMC het vuur op demonstranten in de hoofdstad Khartoum. De militairen beschoten de demonstranten, vuurden traangas af en staken tenten in brand. Tienduizenden Sudanezen houden sinds april dagelijks vreedzame sit-ins om een burgerregering af te dwingen.

VN moeten druk uitoefenen

‘Veel demonstranten sliepen nog toen de aanval begon. De slachtpartij heeft het vertrouwen van de Sudanese bevolking geschaad. Ze hoopte op een nieuw tijdperk waarin de mensenrechten worden gerespecteerd, zoals het recht om zonder vrees te demonstreren,’ zegt Sarah Jackson van Amnesty International. ‘De Veiligheidsraad van de Verenigde Naties moet onmiddellijk druk uitoefenen op de overgangsraad om een einde te maken aan de aanvallen op vreedzame demonstranten, en moet gerichte sancties overwegen tegen leden van de TMC en anderen die bij het geweld betrokken zijn.’ Amnesty roept ook de Vrede- en Veiligheidsraad van de Afrikaanse Unie op tot een spoedberaad over de chaotische situatie in Sudan.

‘Onbeheersbare elementen’ reden voor aanvallen

Op 30 mei verklaarde de TMC dat ‘onbeheersbare elementen’ de sit-in infiltreerden en criminelen de demonstranten bedreigden. Diplomatieke missies werd gevraagd weg te blijven van de protesten. Door het gewelddadige optreden van de veiligheidstroepen werden zeker dertien mensen gedood en raakten meer dan honderd mensen gewond. Ook zouden ten minste twee ziekenhuizen zijn aangevallen.

De protesten, die in december 2018 begonnen, leidden tot het vertrek van president Omar al-Bashir, die dertig jaar lang de macht in handen had. De militaire overgangsraad TMC nam de controle over en beloofde met de opstandelingen te werken aan een overgangsregering. Daarin zouden ook burgers zitting krijgen. Na drie jaar zouden verkiezingen gehouden worden voor een burgerregering. De onderhandelingen zijn echter vastgelopen.

Meer over dit onderwerp