Sudan: activist en journalist niet langer vervolgd

Mensenrechtenverdediger Abdelrahman Adam Adbdelrahman, hoofd van Human Rights and Advocacy Network for Democracy in Darfur en journalist Jaafar Alsabki Ibrahim zaten sinds het najaar van 2010 vast. Na meer dan een jaar, op 9 december jongstleden, besloot minister van justitie Mohamed Bechara Dausa de vervolging van alle betrokken journalisten en activisten in deze zaak niet langer voort te zetten. Op 13 december werden de twee vrijgesproken.

De arrestaties stonden niet op zich zelf: in oktober en november 2010 was er sprake van een golf van arrestaties van mensenrechtenactivisten en journalisten uit de regio Darfur. De arrestanten hadden één ding gemeen: ze hadden allemaal banden met Radio Dabanga, een Soedanees radiostation dat in Nederland geregistreerd staat en berichten uitzendt over de situatie in Darfur.

Sommige van de arrestanten werden na enkele maanden vrijgelaten zonder dat er een aanklacht tegen hen werd ingediend. Anderen, waaronder Abdelrahman Adam Adbdelrahman en Jaafar Alsabki Ibrahim, zaten op onbekende locaties vast zonder dat zij toegang hadden tot familie of advocaten. Alle arrestanten die betrokken waren bij het radiostation zijn inmiddels vrij.