actie Amnesty-groep Oosterwolde

Succesvolle actie van Amnesty in Oosterwolde

Amnesty gooide het tijdens de vrijmarkt op Koningsdag over een andere boeg dan andere jaren. Geen petitielijsten voor vrijlating van gewetensgevangenen, maar dit keer werd aan de langslopende bezoekers gevraagd een kaartje te schrijven als steunbetuiging voor mensenrechtenactivisten uit Egypte en Wit-Rusland. Dat leverde in totaal maar liefst 112 groetenkaartjes op!

Leden van mensenrechtenorganisaties in deze landen worden al snel verdacht gemaakt door de autoriteiten en lopen een grote kans opgepakt en vervolgd te worden. Mozn Hassan uit Egypte, oprichter en directeur van de organisatie Nazra for Feminist Studies, is een van deze mensen. Zij krijgt nu van heel veel Oosterwoldenaren een kaartje met een handgeschreven steuntje in de rug. En ook voor het Wit-Russische Helsinki Comité zijn veel groetenkaartjes geschreven.

Daarnaast zijn er twitterberichten gestuurd aan de jonge gevangengenomen mensenrechtenadvocaat Waleed Abu al-Khair uit Saudi-Arabië.

Wat mooi dat er zoveel mensen op de Oosterwoldse vrijmarkt bereid waren de tijd te nemen om even stil te staan bij mensen die de vrijheid niet hebben om voor hun mening uit te komen. Er waren natuurlijk ook passanten die reageerden met: ‘geen interesse’. Die vrijheid hebben wij gelukkig in dit land. Laten we er zuinig op zijn!