Sterke toename geweld tegen christenen in Egypte

Een gedetailleerd Amnesty-rapport over de aanvallen op koptische christelijke gemeenschappen in Egypte, onthult het complete falen van de veiligheidsdiensten om deze groep te beschermen tegen geweld.

Koptische christenen in Egypte zijn op ongekende schaal het doelwit van sektarisch geweld sinds militairen op 14 augustus in Caïro een eind maakten aan twee sit-ins van aanhangers van de afgezette president Mohamed Morsi.

Het rapport beschrijft hoe de veiligheidsdiensten niet voorkwamen dat woedende bendes kerken, scholen en andere eigendommen van christenen tot de grond toe afbraken en in brand staken. Hierbij kwamen ten minste vier mensen om en raakten 200 gebouwen en 43 kerken zwaar beschadigd.

Gewapend in de aanval

Een onderzoeksteam van Amnesty International bezocht al-Minya, Fayoum en Caïro en plaatsen in de omgeving waar het geweld had gewoed en sprak er met ooggetuigen, plaatselijke functionarissen en religieuze leiders. Die vertelden onder meer over menigtes mannen die met vuurwapens, metalen staven en messen kerken en eigendommen van christenen aanvielen.

Amnesty verwijt de autoriteiten niets te hebben ondernomen om het geweld te voorkomen. De organisatie wil dat de regering een onpartijdig, onafhankelijk onderzoek naar het geweld instelt. Ook moet zij een strategie ontwikkelen om nieuw geweld tegen religieuze minderheden te voorkomen. Wetten die minderheden discrimineren, moeten verdwijnen.

Lees het rapport Egypt: ‘How long are we going to live in this injustice?’: Egypt’s Christians caught between sectarian attacks and state inaction