Kick-off collecteweek 2017 in Haarlem

Startschot collecteweek Haarlem: ‘Goed voor de publiciteit!’

‘Jullie zijn een enthousiaste en geweldige vereniging.’ Zo omschrijft wethouder Jur Botter de groep vrijwilligers die maandag 6 maart bij elkaar is gekomen tijdens de kick-off van de collecteweek voor Amnesty International in Haarlem. ‘Ik heb vertrouwen in jullie en in een goede uitkomst van deze collecteweek.’

De oudste Amnesty-vereniging van Nederland begon de landelijke collecteweek (5 t/m 11 maart 2017) gisteren enthousiast. Het stadhuis was aangekleed met spandoeken en posters in het bekende Amnesty-geel. Na de toespraak van de wethouder en zijn symbolische eerste gift gingen de vrijwilligers met zelfgemaakte hesjes en petjes de straat op om de eerste donaties te ontvangen.

We komen eraan

Het is niet de eerste keer dat Amnesty Haarlem een kick-off organiseert voor de collecteweek. ‘Het werkt heel goed voor de publiciteit’, zegt Andries Tieleman, de voorzitter van Amnesty Haarlem. ‘Zo weten de inwoners dat we eraan komen en ze ons deze week aan hun deur kunnen verwachten. We doen dit al een aantal jaar zo en dat gaat heel goed.’

Kick-off collecteweek 2017 in Haarlem

Dit jaar was er ook extra aandacht voor vrouwenrechten, in verband met de internationale vrouwendag op 8 maart. Er lagen speciale kaarten die de collectanten konden ondertekenen voor een actie vanuit het Amnesty-hoofdkantoor in Amsterdam. Deze actie vraagt speciaal aandacht voor vrouwen die onder erbarmelijke omstandigheden werken op Indonesische palmolieplantages.