Schrijfmarathon in Heerlen
© Amnesty-groep Heerlen

Schrijfmarathon en fakkeloptocht in Heerlen

Ook in Heerlen vond een mooie 10 decemberviering plaats. Amnesty Parkstad organiseerde er in samenwerking met Heerlen Mondiaal een schrijfmarathon in het Glaspaleis.

Amnesty mocht de eerste verdieping van het Glaspaleis gebruiken. Daar stonden de vrijwilligers van Amnesty Parkstad klaar om de tientallen bezoekers te verwelkomen. Aan het begin van de marathon zong een koor om de mensen in de stemmming te brengen. Daarna bleven de plaatsen aan de tafels goed bezet en werd er druk geschreven door jong en oud. Dit jaar was het doel om de situatie van tien mensen of gemeenschappen te verbeteren.

Om vijf uur trokken de brievenschrijvers naar buiten voor de fakkeloptocht. Aangevoerd door contactpersoon Kees van Veen van Amnesty Parkstad en zijn trom liepen ze vanaf de Saroleastraat door de binnenstad terug naar het Glaspaleis. Onderweg deelden de deelnemers aan de tocht flyers uit om mensen aan te sporen mee te komen schrijven. Bij terugkomst stonden er lekkere broodjes klaar om de honger te stillen.

Kees zal alle brieven persoonlijk op de post doen. ‘De brieven gaan onder andere naar de autoriteiten van Gambia, Amerika en Peru. Samen met allle andere brieven die wereldwijd geschreven zijn, vormen ze een krachtig signaal.’ Hij zal er zijn handen vol aan hebben, want aan het einde van de dag was de doos met enveloppen tot de rand vol.

Auteur: Myrthe Derksen, redacteur Amnesty Brabant-Limburg