Saudische vrouwelijke activisten bedanken actievoerders

Saudische activisten van de 26 oktober-campagne zijn blij met de internationale steun die ze ontvingen via onze solidariteitsactie op Twitter. Ondanks het rijverbod voor Saudische vrouwen, kwamen activisten rond 26 oktober in actie tegen dit verbod door achter het stuur plaats te nemen.

De internationale aandacht voor de acties tegen het rijverbod heeft volgens de activisten van de 26 Oktober-campagne aardig wat teweeggebracht.

‘Heel erg bedankt voor jullie steun via Twitter. Zonder jullie steun zou Tariq Al Mubarak [een columnist die schreef over vrouwenemancipatie in Saudi-Arabië] waarschijnlijk nog steeds vastzitten. Ook hebben jullie berichten ons aangemoedigd om door te gaan toen we in de aanloop naar 26 oktober onder druk werden gezet. Onze dank voor jullie steun is groot!’
Vlak voor 26 oktober werd de actiesite van de campagne gehackt. Ook ontvingen de vrouwelijke activisten bedreigingen op hun mobiele telefoon en via internet, kregen ze reisrestricties opgelegd en werden ze zwartgemaakt door de staatsmedia. Sommige activisten en hun familieleden werden zelfs opgepakt en gedwongen om verklaringen te tekenen waarin ze beloven dat ze zich aan het rijverbod zullen houden.

De campagne gaat desondanks door. Nog steeds plaatst de actiegroep nieuwe foto’s en video’s online van rijdende vrouwen. De activisten stuurden de gouverneur van Riyad onlangs een brief met drieduizend handtekeningen van Saudiërs met het verzoek het rijverbod op te heffen. De vrouwen voeren maandelijks actie om een einde te maken aan het rijverbod.