Saudi-Arabië: gedetineerde Sri Lankaanse vrouwen weer thuis

Amnesty International is verheugd dat alle 41 Sri Lankaanse vrouwen die in Saudi-Arabië vastgehouden werden, weer thuis zijn. Er werd internationale druk op de Saudische autoriteiten uitgeoefend om een einde te maken aan de maandenlange detentie in een deportatiecentrum in afwachting van repatriëring naar hun thuisland.

‘We hebben maandenlang veel ontberingen meegemaakt, zonder hoop en weg van onze families en kinderen thuis’, vertelde een van de vrouwen. ‘We zijn dankbaar dat Amnesty International aandacht vroeg voor onze zaak. Dat hielp om aandacht te krijgen van de regering.’

Detentie is wreed

‘Het is wreed en onmenselijk om arbeidsmigranten tot 18 maanden vast te houden als ze niets verkeerds hebben gedaan en zelf het slachtoffer zijn van uitbuiting’, zei Lynn Maalouf van Amnesty International eerder over de detentie van de vrouwen. ‘Deze vrouwen lieten hun families achter om in Saudi-Arabië in hun levensonderhoud te voorzien, maar kwamen terecht in een sponsorsysteem dat uitbuiting en misbruik mogelijk maakt.’

Vernederend kafala-systeem

De meeste vrouwen werkten als huishoudelijk personeel. Saudi-Arabië hanteert het kafala-systeem voor arbeidsmigranten. Dat vereist dat zij een lokale sponsor hebben, meestal een werkgever, die zaken voor hen regelt maar de arbeidsmigranten zeer weinig rechten geeft. In maart 2021 voerde Saudi-Arabië belangrijke hervormingen door in zijn kafala-systeem, maar hierbij werden buitenlands huishoudelijk personeel uitgesloten, terwijl zij 30 procent van de 10 miljoen arbeidsmigranten vormen.

Veel vrouwen werden vastgehouden nadat ze van hun werkgever geen uitreisvergunning konden krijgen die nodig is om het om het land te verlaten of een werkvergunning om hun verblijf in het land te regulariseren. Volgens het Saudische kafala-systeem is dit een grond voor detentie voor onbepaalde tijd.

Oproep Amnesty

Amnesty schreef op 31 maart 2021 de Sri Lankaanse en Saudische autoriteiten aan om te eisen dat zij de vrijlating en repatriëring van de gedetineerde vrouwen bespoedigen. Een Sri Lankaanse functionaris bij de ambassade in Riyad vertelde Amnesty dat ze de vrouwen niet regelmatig kunnen bezoeken vanwege capaciteitsproblemen. Ze hebben de vrouwen ook geen juridische bijstand verleend. De ambtenaar zei ook dat de ambassade en het ministerie van Buitenlandse Zaken contact onderhouden met Saudia Airlines in de Sri Lankaanse hoofdstad Colombo om een ​​vlucht naar huis te regelen.