Russische online hulpgroep met sluiting bedreigd

Een Russische tiener post een online brief dat ze niet meer wil leven omdat ze als lesbienne in Rusland geen toekomst ziet. Wat doet de Russische mediawaakhond Roskomnadzor vervolgens? Geen stichting Korrelatie, geen psychologische steun voor een puber in nood, nee: de website die haar brief publiceerde moet worden verboden en oprichtster Elena Klimova krijgt een boete. Zo werkt het verbod op homopropaganda in Rusland.

Klimova is een journaliste die vanuit Nizjni Tagil in de Russische Oeral met de online hulpgroep Children 404 homoseksuele en transgender tieners helpt in het homofoob geregeerde Rusland. De rechter stelde Roskomnadzor vorige week in het gelijk: Elena kreeg 50.000 roebel boete (zo’n 650 euro) wegens overtreding van het verbod op ‘homopropaganda’. De website wordt waarschijnlijk geblokkeerd. De rechter hield Elena niet alleen verantwoordelijk voor de geplaatste brieven maar ook voor de online reacties daarop. Roskomnadzor presenteerde een ‘getuigenverklaring’ van de leider van Mediagvardia, een project van de regeringsgezinde jeugdbeweging Jonge Garde.  De leden van Mediagvardia stropen het internet af op zoek naar websites en sociale netwerken die naar hun mening de wet overtreden. Zij rapporteren dit aan  Roskomnadzor met het verzoek de sites te blokkeren. De rechter weigerde de zitting uit te stellen hoewel Klimova’s advocaat er wegens ziekte niet bij kon zijn, een schending van het recht op een eerlijk proces.

Roskomnadzor, de waakhond die steeds grimmiger en grommender te werk gaat, heeft Klimova al laten weten dat haar platform, absurd genoeg, wordt opgenomen in het register van websites dat ‘informatie verspreidt over manieren om zelfmoord te plegen’. Terwijl Children 404 op Facebook en het Russische V Kontakte voor duizenden tieners een hulpverlener is, juist voor degenen die zichzelf iets aan dreigen te doen.

Volgens de autoriteiten wekt Children 404 de indruk dat homoseksueel zijn betekent dat je een moedig en sterk mens bent, vol zelfvertrouwen en met zelfrespect. De berichten van Russische homoseksuele tieners vormen een ‘positieve houding met betrekking tot niet-traditionele seksuele relaties’ – en dat mag niet van Poetin.

Steun het Pride Fonds!
Met een donatie aan het Pride Fonds help je moedige activisten zoals Elena in hun strijd voor een veilige en gelijkwaardige wereld voor lesbiennes, homoseksuelen, biseksuelen en transgenders. Doneer via www.amnesty.nl/pridefonds