In Rusland zijn disciplinaire maatregelen tegen de arts Tatyana Revva deels ingetrokken

Rusland: klachten tegen arts die kritiek uitte op corona-aanpak deels onterecht

Een rechtbank in Rusland heeft in december 2020 besloten dat disciplinaire maatregelen tegen Tatyana Revva, een intensive care-arts, deels onterecht zijn. Ze kreeg die maatregelen opgelegd nadat ze had geklaagd over het tekort aan beschermende middelen en andere problemen bij de corona-aanpak in haar ziekenhuis. De rechtbank droeg het ziekenhuis op om Revva een financiële compensatie te geven.

Tatyana Revva werd berispt toen ze met zeven collega’s een patiënt van ongeveer 160 kg van de receptie via de trap naar de eerste verdieping moest brengen; het ziekenhuis beschikt niet over een lift. Omdat het naar boven dragen van de patiënt enige tijd in beslag nam, berispte de ziekenhuisdirectie Revva voor ‘het ontijdig invullen van de medische documentatie en verstrekken van medische zorg aan een ernstig zieke patiënt’. De rechtbank vond twee andere berispingen geoorloofd. Tatyana Revva is van plan om tegen deze beslissing in beroep te gaan.

Kritiek op corona-aanpak

Begin maart 2020 uitte Tatyana Revva haar zorgen bij de onafhankelijke vakbond voor artsen, Doktersalliantie. Ze stuurde een brief en een video, die later openbaar gemaakt werden. Kort daarna nam het ziekenhuis disciplinaire maatregelen die volgens Revva ongegrond zijn en alleen maar zijn genomen vanwege haar kritiek op het ziekenhuis.