© Oleg Kozlovsky

Rusland: Amnesty-onderzoeker ontvoerd en onderworpen aan schijnexecuties in Ingoesjetië

Oleg Kozlovsky, een onderzoeker van Amnesty International die demonstraties observeerde in de Ingoesjetische hoofdstad Magas, is ontvoerd, geslagen en onderworpen aan angstaanjagende schijnexecuties door mannen die beweerden lid te zijn van veiligheidsdiensten.

Kozlovsky, Russisch staatsburger, arriveerde op 5 oktober in Magas om de aanhoudende vreedzame protesten te volgen tegen de grensovereenkomst die onlangs door de leiders van Ingoesjetië en Tsjetsjenië was ondertekend.

In de nacht van 6 oktober werd Kozlovksy in een auto gelokt door een man die beweerde dat hij een van de organisatoren van de demonstraties vertegenwoordigde. Vervolgens werd hij naar een locatie buiten de stad gereden waar hij werd uitgekleed, bedreigd en mishandeld in een twee uur durende nachtmerrie.

Pistool tegen zijn hoofd

‘Ze hielden een pistool tegen mijn hoofd en zeiden dat ze me gingen vermoorden. De mannen identificeerden zichzelf als leden van het plaatselijke Centrum voor de Bestrijding van Extremisme, een speciale politie-eenheid. Ze wilden de namen van mijn contacten in Ingoesjetië en dreigden mijn vrouw en kinderen te vermoorden als ik verder zou vertellen wat er is gebeurd,’ zei Oleg Kozlovsky.

‘Maar ik laat me niet het zwijgen opleggen. Het is absoluut noodzakelijk dat de wereld weet wat de risico’s zijn die mensenrechtenverdedigers en activisten in Rusland lopen,’ zegt Kozlovsky.

Olegs beproeving begon om ongeveer 21.00 uur, toen een man op de deur van zijn hotelkamer klopte en zei dat één van de protestorganisatoren hem wilde ontmoeten. De man bracht hem naar een auto die om de hoek stond de wachten. Eenmaal in de auto stapten er nog twee mannen in, gemaskerd. Ze dwongen hem zijn telefoon uit te zetten en sloegen hem in zijn gezicht.

De mannen hielden Olegs hoofd laag terwijl de auto naar een veld reed waar de mannen hem dwongen zich uit te kleden. Ze dreigden hem dood te schieten als hij probeerde te ontsnappen. De mannen wilden weten wie hij was, wat hij in Magas deed en voor wie hij werkte. Vervolgens probeerden ze hem te dwingen hun informant te worden.

Schijnexecuties

De mannen sloegen hem meermalen, wat hem gebroken rib opleverde. Ook voerden ze twee schijnexecuties uit, waarbij ze Oleg dwongen met zijn gezicht naar benden op de grond te liggen met een pistool tegen zijn achterhoofd, herhalend dat ze hem zouden doden. De tweede keer bevolen ze hem te bidden. De mannen namen naaktfoto’s van hem en dreigden die openbaar te maken als hij iemand zou vertellen wat er was gebeurd.

Toen het niet lukte hem als informant te werven, namen de mannen Olegs telefoon en camera in beslag en brachten hem naar de naburige republiek Noord-Ossetië, waar ze hem in de buurt van het vliegveld lieten gaan. Voordat ze hem vrijlieten zei een van de mannen’ Kom nooit meer terug en schrijf geen troep over Ingoesjetië.’

‘Dit was een verontrustend gewelddadig en schokkend incident. Maar de autoriteiten moeten weten dat we ons niet laten koeioneren en intimideren door mannen die zich achter maskers verstoppen. We hebben een formele klacht ingediend bij de Russische autoriteiten‘, aldus Marie Struthers, regionaal directeur van Amnesty International voor Oost-Europa en Centraal-Azië. ‘Kozlovsky werd ontvoerd in het zicht van hotelpersoneel en bewakingscamera’s te midden van zware politieaanwezigheid in de straten van Magas. Degenen die verantwoordelijk zijn voor deze laffe aanval moeten onmiddellijk worden gevonden en voor de rechter gebracht.’