Politie-agenten pakken oppositieleider Alexey Navalny op tijdens demonstratie in Moskou
© Maxim Shemetov/ Reuters

Rusland: Laat Aleksei Navalny vrij

De Russische autoriteiten moeten Aleksei Navalny onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrijlaten. De prominente criticus van het Kremlin werd enkele minuten nadat hij in Moskou aankwam gearresteerd. Navalny keerde terug uit Duitsland waar hij herstelde van een vergiftiging vijf maanden geleden.

‘De arrestatie van Aleksei Navalny is een nieuw bewijs dat de Russische autoriteiten hem het zwijgen willen opleggen,’ zegt Natalia Zviagina van Amnesty International. ‘Zijn detentie benadrukt de noodzaak om zijn beweringen te onderzoeken dat hij werd vergiftigd door Russische agenten die handelden op bevel van de hoogste kringen.’

Meedogenloze campagne

De Russische autoriteiten voeren een meedogenloze campagne tegen Navalny. Terwijl hij herstellende was in Duitsland, eiste de Russische Federale Penitentiaire Dienst dat hij zich meldde bij een reclasseringsambtenaar. Zo niet, dan zou hij gevangenisstraf krijgen vanwege het overtreden van een strafrechtelijke veroordeling. Nu is Navalny opgepakt vanwege fraude, een verzonnen aanklacht.

De autoriteiten voerden een groteske veiligheidsoperatie uit tijdens de aankomst van Navalny. Er waren honderden politieagenten opgeroepen om naar de luchthaven Vnukovo te komen. Zij arresteerden daar aanhangers van Navalny. Navalny’s vlucht werd omgeleid naar een andere luchthaven, die van Sheremetyevo.

‘Alle aanhangers van Navalny en journalisten die op de luchthaven Vnukovo zijn gearresteerd, moeten onmiddellijk en onvoorwaardelijk worden vrijgelaten,’ zegt Zviagina. ‘Hun enige misdrijf is dat ze Navalny wilden verwelkomen of verslag wilden doen van zijn aankomst in Rusland.’

Amnesty’s oproep

Aleksei Navalny is van zijn vrijheid beroofd vanwege zijn vreedzame politieke activisme en omdat hij gebruikmaakt van zijn recht op vrije meningsuiting. Amnesty International roept op tot zijn onmiddellijke en onvoorwaardelijke vrijlating. Ook herhaalt Amnesty haar oproep om een strafrechtelijk onderzoek in te stellen naar de vergiftiging van Navalny en om ervoor te zorgen dat alle verantwoordelijken in een eerlijk proces worden berecht. De Russische autoriteiten moeten ook een einde maken aan het intimideren en vervolgen van critici, onder wie medewerkers en aanhangers van Navalny’s Anti-Corruptie Stichting.

Achtergrond

Aleksei Navalny is de oprichter van de Anti-Corruptie Stichting en auteur van talloze baanbrekende onderzoeken die corruptie onder Russische topfunctionarissen en politici aan het licht brachten. Hij overleefde ternauwernood een vergiftiging met het zenuwgas Novichok op 20 augustus 2020.

Hij is de afgelopen jaren berecht en veroordeeld in twee afzonderlijke, politiek gemotiveerde strafzaken. Op 29 december 2020 diende de Russische Onderzoekscommissie nieuwe aanklachten tegen Navalny in. Hij wordt nu beschuldigd van het verduisteren van 356 miljoen roebel (bijna 4 miljoen euro) aan donaties aan de Anti-Corruptie Stichting en aangesloten non-profitorganisaties.