Eduard Nazarski op de Regiodag Zuid-Holland/Zeeland
© Peter Froon

Regiodag Zuid Holland/Zeeland 2019 versterkt de beweging

Op zaterdag 5 oktober vond in filmhuis KINO Rotterdam de Regiodag van Zuid-Holland/Zeeland plaats, de jaarlijkse bijeenkomst voor en door Amnesty-vrijwilligers, met inspirerende presentaties en workshops.

De presentaties van Juke en Fédra (studentencampagnes in Hongarije) en Eduard Nazarski (directeur Amnesty Nederland) gaven een verontrustend beeld van politieke leiders die het niet zo nauw nemen met mensenrechten en leren van elkaars praktijken. Ze zagen op vergelijkbare wijze aan de poten van rechtspraak, journalistiek, universiteiten en ngo’s. Maar de verhalen boden ook hoop: ook dit jaar zijn de omstandigheden van activisten over de hele wereld verbeterd dankzij de campagnes van Amnesty. Actievoeren heeft zin!

Leren van elkaar
Regiodag ZZ 2019

Het is daarom belangrijk dat we binnen de mensenrechtenbeweging van elkaar leren. Welke actiemethodes zijn effectief? De Regiodag is een mooie gelegenheid om tips and tricks uit te wisselen met andere Amnesty-vrijwilligers.

In speeddate-sessies gingen de groepen uit LeidenVlaardingenRotterdam en Dordrecht met bezoekers in gesprek over succesvolle lokale acties. Medewerkers van het secretariaat vertelden meer  over WhatsAmnesty, de Amnesty Facebook community en de collecte.

RegiodagZZ 2019
Werven en binden

Op de Regiodag bleek tijdens de training ‘Werven en binden van vrijwilligers’ dat er geen ideale aanpak bestaat als het gaat om vrijwilligerswerving.

Maar er zijn veel ideeën uitgewisseld waarmee je de cultuur, structuur en activiteiten van de groep beter kunt laten aansluiten bij de wensen van nieuwe vrijwilligers. Na een boordevol programma werd de dag afgesloten met een gezellige borrel.