Regeringspartij Burundi pakt critici hard aan

De regeringspartij in Burundi is in aanloop naar de verkiezingen van volgend jaar een intimidatiecampagne tegen critici gestart. De jongerenvleugel van de partij pleegt ongestraft misdrijven.

Dat blijkt uit het nieuwe Amnesty-rapport ‘Locked down: A shrinking of political space’. De vrijheid van meningsuiting, vereniging en vergadering staan zwaar onder druk in Burundi, en politiek geweld is enorm toegenomen.

De heersende CNDD-FDD-partij (National Council for the Defense of Democracy-Forces for the Defense of Democracy) en vooral ook haar jeugdafdeling Imbonerakure maken zich schuldig aan intimidatie, bedreiging, geweld, en het straffeloos aanvallen en zelfs vermoorden van leden van de oppositie. Zo staat in het rapport beschreven hoe een oppositielid, op bevel van een lokale ambtenaar en een lid van Imbonerakure door twee soldaten werd doodgeschoten. Bij een ander oppositielid werden tijdens een vechtpartij de tanden uit zijn mond geslagen.

Er zijn aanwijzigingen dat Imbonerakure door het leger van wapens, uniformen en trainingen is voorzien.

Verkiezingen in 2015

De politieke spanningen in Burundi zijn de afgelopen tijd hoog opgelopen: de huidige president Nhurunziza aast op een derde termijn, wat volgens veel mensen in strijd met de grondwet is. Oppositiegroeperingen en maatschappelijke organisaties krijgen geen toestemming van de autoriteiten om in het openbaar te vergaderen of om demonstraties te houden.

Amnesty’s aanbevelingen

• Amnesty International roept de Afrikaanse Unie op om alle bedreigingen, inclusief de schendingen van burger- en politieke rechten in Burundi, onder de loep te nemen om het uitbreken van conflicten te voorkomen.
  • Amnesty roept de autoriteiten van Burundi op om de rechten van de inwoners van Burundi op vrijheid van vergadering en vrije meningsuiting te respecteren, en beschermen en om een einde aan straffeloosheid te maken.