Raif Badawi – Wat we wel (en vooral ook) wat we niet weten

We krijgen veel vragen over de ontwikkelingen in de zaak van Raif Badawi uit Saudi-Arabië. Badawi werd veroordeeld tot tien jaar cel, duizend stokslagen en een boete van één miljoen Saudische rial (191.000 euro). Hij kreeg de straf voor het vreedzaam uiten van zijn mening op het online debatforum dat hij oprichtte. Sinds vorig jaar voert Amnesty actie voor zijn vrijlating.

De afgelopen weken vroegen veel mensen ons wat het lot is van Badawi. Alle berichten over zijn situatie proberen we te checken bij onze bronnen in Saudi-Arabië. Daardoor zijn er feiten die we wel en niet zeker weten.

Wat we wel weten:

• is dat Raif Badawi op 9 januari vijftig stokslagen kreeg
  • hij sindsdien geen stokslagen meer heeft gekregen
  • Badawi zeker één keer is onderzocht door een dokter
  • de internationale druk op Saudi-Arabië sinds 9 januari enorm is toegenomen
  • de zaak van Badawi op 25 februari door het gerechtshof in Jeddah is terug verwezen naar het hof van beroep
  • de rechter die opnieuw naar de zaak van Badawi gaat kijken dezelfde rechter is die hem in mei 2014 heeft veroordeeld vanwege belediging van de islam
  • Badawi weet dat er wereldwijd actie voor hem wordt gevoerd en daar steun aan heeft.
  • Saudi-Arabië eind vorige week met een eerste officiële reactie kwam. Het regime is “verbaasd en ontzet” over de kritiek op de straf van Badawi.

Helaas lukt het niet om alle informatie over de straf van Badawi te achterhalen. Er zijn dan ook een aantal dingen die we niet zeker weten:

• Waarom Badawi de afgelopen weken geen stokslagen heeft gekregen.
  • Hoe het precies staat met de nieuwste zaak tegen Badawi.
  • Of er een nieuwe zaak komt vanwege afvalligheid.
  • Of de doodstraf tegen Badawi zal worden geëist.

In de tussentijd is overal ter wereld actie gevoerd voor zijn vrijlating (een aantal voorbeelden in de foto hieronder). Zolang het nodig is blijft Amnesty actievoeren voor de vrijlating van Badawi.

Je kunt zelf ook nog steeds een mail sturen naar de ambassade van Saudi-Arabië.