Oppositielid uit Democratische Republiek Congo vrij!

Diomi Ndongala Eugene, leider van de politieke partij Démocratie Chrétienne (DC) is op 11 oktober vrijgekomen. Het parlementslid was honderd dagen vermist en bleek te worden vastgehouden door de veiligheidsdiensten.

Op 27 juni zou Diomi Ndongala een coalitieovereenkomst met andere politieke partijen tekenen. Hij kwam echter nooit bij de bijeenkomst aan. Een paar weken later werd duidelijk dat hij was opgepakt door de veiligheidsdiensten in Kinshasa en dat het slecht met hem ging. De chronisch zieke Diomi Ndongala  kreeg geen medische verzorging en niet voldoende te eten.

Amnesty International zette het bliksemactienetwerk en het schrijfnetwerk in om de autoriteiten op te roepen hem vrij te laten.

Op 11 oktober werd Diomi Ndongala om 1 uur ’s nachts langs de weg afgezet. Voorbijgangers hielpen hem en namen contact op met zijn familie. Hij is op dit moment thuis en krijgt medische verzorging. Zijn familie heeft Amnesty bedankt voor de hulp bij het vrij krijgen van Diomi Ndongala.