Onze strijd voor Teodora’s vrijheid gaat door!

Teodora del Carmen Vásquez uit El Salvador beviel in 2007 van een doodgeboren kindje. Haar baby heeft ze nooit kunnen vasthouden. Vlak na de bevalling werd ze gearresteerd op verdenking van het doden van haar kind en kreeg ze een celstraf van dertig jaar opgelegd. Tijdens Amnesty’s jaarlijkse Schrijfmarathon kwamen wereldwijd honderdduizenden mensen voor haar in actie. De schrijfactie is inmiddels voorbij, Teodora zit nog steeds vast, maar achter de schermen blijven we vechten voor haar vrijheid.

Bekijk hoe Amnesty-campaigner Juliana Cano Nieto voor en achter de schermen actievoert voor haar zaak.

El Salvadors anti-abortuswetten maken misdadigers van moeders die een miskraam krijgen. Teodora is een van ten minste negentien vrouwen die een lange gevangenisstraf uitzitten nadat ze ernstige complicaties tijdens de zwangerschap ondervonden. Volgens omstreden wetgeving is abortus in El Salvador onder alle omstandigheden verboden. Dus ook als een vrouw is verkracht, als haar gezondheid of haar leven ernstig in gevaar is, of als de ongeboren baby ernstige afwijkingen vertoond.

Doordat Amnesty-supporters massaal in actie kwamen voor Teodora, werd er grote druk op de Salvadoraanse regering uitgeoefend. Die druk opende belangrijke deuren in onze strijd om Teodora en andere vrouwen vrij te krijgen.

We willen iedereen die voor Teodora actievoerde ontzettend bedanken! Dankzij jullie zijn we zo ver gekomen. Maar ons werk voor haar zaak en voor velen anderen die onterecht vastzitten gaat gewoon door. Word lid en steun ons met een bijdrage, zodat we met dit belangrijke werk door kunnen gaan.