Amnesty International
© Amnesty International

Amnesty Nederland geschokt over onacceptabele bedrijfscultuur op Amnesty’s Internationaal Secretariaat in Londen

Op 31 januari 2019 verscheen een rapport van de onafhankelijke KonTerra-groep naar de interne bedrijfscultuur bij het Internationaal Secretariaat (het hoofdkantoor) van Amnesty in Londen. Het onderzoek van de KonTerra-groep, waar Amnesty International opdracht toe gaf, spreekt over een ‘giftige’ bedrijfscultuur, waarbij sprake is van een cultuur van geheimhouding, wantrouwen, discriminatie, pesten en misbruik van macht.

Amnesty’s secretaris-generaal Kumi Naidoo noemt de bevindingen uiterst pijnlijk en heeft aangekondigd om op zeer korte termijn met maatregelen te komen om te zorgen dat de bedrijfscultuur op het Internationaal Secretariaat fundamenteel wordt verbeterd.

‘We zijn ernstig geschrokken van het KonTerra-rapport, waaruit een manier van omgaan met medewerkers naar voren komt die volstrekt onaanvaardbaar is. Het is essentieel dat de bedrijfscultuur op het Internationaal Secretariaat van Amnesty International in lijn wordt gebracht met de waarden van Amnesty. Wij steunen de nieuwe secretaris-generaal Kumi Naidoo dan ook volledig in zijn missie om zo snel mogelijk te zorgen voor fundamentele veranderingen’, zegt Eduard Nazarski, directeur van Amnesty International, afdeling Nederland.

Het rapport betreft de werkcultuur op het Internationaal Secretariaat en de daaronder vallende regionale kantoren. Er is geen enkele aanwijzing dat er bij Amnesty Nederland sprake is van een problematische bedrijfscultuur.