Noord-Korea: één grote gevangenis?

De analyse van nieuwe satellietbeelden toont aan dat in Noord-Korea de grenzen tussen strafkampen voor politieke gevangenen en de omliggende gebieden steeds vager wordt. Deze ontwikkeling versterkt het beeld dat onlangs door een VN-expert werd geschetst dat Noord-Korea steeds meer tot één grote gevangenis verwordt.

Analisten concludeerden dat rond de gebieden die aan de strafkampen grenzen een soort nieuwe grens is ontstaan. Ze kwamen tot deze ontdekking terwijl ze op satellietbeelden op zoek waren naar de mogelijke bouw van een nieuw strafkamp naast het reeds bestaande Kamp 14. ‘We verwachtten op een nieuw of uitgebreid kamp te stuiten, maar wat we vonden is eigenlijk nog zorgwekkender’, aldus Frank Jannuzi van Amnesty USA. ‘Het creëren van een nieuwe, geheime grens met gecontroleerde toegangspunten en wachttorens buiten de formele grens van Kamp 14 vervaagt de lijn tussen de kampbewoners en de omwonende burgerbevolking.’

Voor Amnesty onderstrepen deze ontwikkelingen de behoefte aan het instellen van een onafhankelijke onderzoekscommissie die de ernstige en wijdverbreide mensenrechtenschendingen, inclusief misdaden tegen de menselijkheid, in Noord-Korea moet onderzoeken.