Nigeria: Compenseer slachtoffers gedwongen huisuitzettingen

Op 23 februari 2013 stuurde de Nigeriaanse overheid bulldozers de wijk Badia East in de staat Lagos in. Met hulp van zwaar bewapende politiemannen werden ten minste 266 gebouwen met de grond gelijk gemaakt. Duizenden mensen raakten dakloos. De bewoners zijn onvoldoende gecompenseerd, stelt Amnesty in een vandaag verschenen rapport.

De duizenden bewoners van Badia East die alles kwijtraakten, zijn nooit voldoende gecompenseerd voor hun verlies. De overheid van de staat Lagos stelde weliswaar een pakket samen aan compensatiemaatregelen voor de bewoners, met goedkeuring van de Wereldbank. Dit pakket was echter niet in overeenstemming met internationale mensenrechtenstandaarden en ook niet met het beleid van de Wereldbank zelf.

In het rapport At the mercy of the government, noemt Amnesty International het een schande dat een gemeenschap, die door de overheid aan haar lot is overgelaten, geen fatsoenlijke compensatie van diezelfde overheid ontvangt, en dat de Wereldbank partij is in deze zaak.

Het is nu van groot belang dat de overheid meteen in actie komt om alle bewoners van Badia East die gedwongen hun huis werden uitgezet volledig te compenseren. Daarnaast moeten de mensen die niet zelf een nieuw huis hebben gevonden alternatieve woonruimte aangeboden krijgen.

De Wereldbank moet deze zaak samen met de overheid van de staat Lagos oplossen. De Nigeriaanse overheid moet een moratorium instellen op massale huisuitzettingen totdat er wetten zijn aangenomen die mensen tegen gedwongen huisuitzettingen – die illegaal zijn onder internationale wetgeving – beschermen.