Nieuwe regering Myanmar moet vicieuze cirkel van repressie doorbreken

De nieuwe regering van Myanmar kan het roer omgooien voor de mensenrechten. Zij kan een einde maken aan politiek gemotiveerde arrestaties en repressie. Hiervoor moet de regering zodra ze aantreedt in april belangrijke wetshervormingen doorvoeren en alle gewetensgevangenen vrijlaten, zo stelt Amnesty in een nieuw rapport.

Het aantreden van de nieuwe regering kan een nieuw tijdperk inluiden voor mensenrechten in Myanmar, maar de taak waar Aung San Suu Kyi en haar partij voor staan is gigantisch. Zij moeten ervoor zorgen dat hun werk niet wordt gedicteerd door bestaande repressieve wetgeving.

Hoewel de National League for Democracy (NLD) de verkiezingen met grote voorsprong heeft gewonnen, heeft het leger nog aanzienlijk veel macht door Myanmars gebrekkige grondwet. Zo houdt het leger nog steeds de leiding over het ministerie van Binnenlandse Zaken die onder andere toezicht houdt op de politie.

Twee jaar van toenemende repressie

Amnesty’s rapport New expression meets old repression toont hoe Myanmarese autoriteiten de afgelopen twee jaar snoeihard optraden tegen critici. Voor het rapport interviewden Amnesty-onderzoekers mensenrechtenverdedigers, activisten, advocaten, gewetensgevangenen en hun familieleden.

Critici worden bedreigd, lastiggevallen en gevangengenomen voor het vreedzaam uiten van hun mening. Zelfs na de verkiezingen van november 2015 gingen de repressie en de arrestaties van activisten gewoon door.

Bijna honderd gewetensgevangenen die momenteel in Myanmarese gevangenen vastzitten, zijn bij Amnesty bekend. In werkelijkheid is dit aantal waarschijnlijk veel hoger. Tegen honderden andere vreedzame activisten loopt een proces.

Gebruik van wetten om het zwijgen op te leggen

Om critici het zwijgen op te leggen, maakt de regering gebruik van mazen in de wet om activisten lange celstraffen te geven. Zo is Htin Kyaw veroordeeld tot een gevangenisstraf van 13 jaar en 10 maanden voor het uitdelen van folders waarin kritiek wordt geuit op de regering. Hij werd hiervoor veroordeeld in alle elf gemeentes waar hij de folders uitdeelde.

Ook gebruiken de autoriteiten wetten om groepen demonstranten aan te klagen. Zulke collectieve bestraffing mag niet volgens internationaal recht.

Amnesty roept de nieuwe regering op:

• onmiddellijk alle gewetensgevangenen vrij te laten.
  • een functionerend comité op te richten dat zaken van gewetensgevangenen onafhankelijk onderzoekt.
  • alle wetten aan te passen of in te trekken die politiek gemotiveerde arrestaties en detentie mogelijk maken en het recht op vrije meningsuiting schenden.

Lees Amnesty’s rapport New expression meets old repression