Mensenrechtenactivist Ni Yulan uit China
© Privéfoto

Ni Yulan wordt niet langer lastiggevallen

De Chinese mensenrechtenverdediger Ni Yulan wordt na jarenlange intimidaties, arrestaties en huisuitzettingen niet langer lastiggevallen door de politie. Ni Yulan is ervan overtuigd dat Amnesty’s acties een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het verbeteren van haar leven en dat van haar man. ‘Dankzij jullie gezamenlijke steun hebben wij nu eindelijk gemoedsrust’ liet ze Amnesty weten.

Ni Yulan voert al jarenlang vreedzaam actie voor mensen die gedwongen worden hun huis te verlaten. De Chinese auritoriteiten vielen haar daarom voortdurend lastig. In 2002 werd ze opgepakt toen ze de sloop van een huis filmde. Door dagenlange martelingen brak zij haar voeten en knieschijven, waardoor ze nu in een rolstoel zit. Toen ze genoegdoening vroeg, werd ze gearresteerd en tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld. Ook verloor ze haar licentie om als advocaat te werken. Omdat ze doorging met actievoeren werd ze nog twee keer gevangengezet voor in totaal vierenhalf jaar. In de tussentijd werd ze voortdurend lastiggevallen, kreeg ze een reisverbod opgelegd en werd ze ten minste zeven keer uit haar huis gezet.

Niet meer lastiggevallen

Ni Yulan stuurde Amnesty op 11 oktober dit bericht:

‘Lieve vrienden van Amnesty,

Dank voor jullie zorgen, hulp en steun! Toen ik afgelopen juli een huis huurde, riep de lokale politie de huisbaas op het matje en waarschuwde haar het huis niet aan ons te verhuren. Maar als reactie op jullie steun, krabbelde de politie wat terug. Met de hulp van vrienden huurden we in augustus uiteindelijk een huis, waar we meteen introkken. Al meer dan twee maanden lang heeft de politie ons niet lastiggevallen. Dankzij jullie gezamenlijke steun hebben wij nu eindelijk gemoedsrust.

Hartelijk dank voor alles wat jullie voor ons hebben gedaan!’

Amnesty’s acties

Amnesty International kwam veelvuldig in actie om de intimidaties van Ni Yulan te laten stoppen. Zo was Ni Yulan een van de mensen voor wie in december 2017 honderdduizenden mensen wereldwijd schreven tijdens Amnesty’s Write for Rights. Ook in lobbygesprekken bracht Amnesty haar situatie regelmatig aan de orde. Ni Yulan heeft aangegeven de hulp van Amnesty op dit moment niet meer nodig te hebben, maar we blijven contact met haar houden om te zien of haar situatie verandert.