Surveillance camera in Queens, New York
© Education Images

New York surveillance-stad: politie kan meer dan 15.000 camera’s gebruiken voor gezichtsherkenning

De New Yorkse politie (NYPD, New York City Police Department) kan mensen volgen in Manhattan, Brooklyn en de Bronx. Dat gebeurt door beelden uit 15.280 surveillance-camera’s door software te halen die vergaand en discriminerend is. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van Amnesty International dat vandaag uitkomt.

• De NYPD kan beelden uit 15.280 surveillance camera’s in de wijken Manhattan, Brooklyn en de Bronx door gezichtsherkenningssoftware halen.
  • Sinds 2017 heeft de NYPD gezichtsherkenning gebruikt bij 22.00 zaken, maar ze weigeren details hierover vrij te geven. Een van de zaken was die over het lastigvallen en de arrestatiepoging van Derrick ‘Dwreck’ Ingram.
  • De buurten die het meest in de gaten worden gehouden door surveillance liggen in East New York, Brooklyn.
  • Meer dan 5.500 vrijwilligers uit 144 landen deden mee aan Amnesty’s project. Dat staat gelijk aan 11 jaar onderzoek.
  • In aanloop naar de burgemeestersverkiezingen in New York, roept Amnesty International de autoriteiten op om gezichtsherkenning met als doel identificatie te verbieden.

Duizenden vrijwilligers uit de hele wereld deden mee aan een onderzoek van Amnesty International waarbij 15.280 surveillance-camera’s werden getagd in Manhattan (3.590), Brooklyn (8.220) en de Bronx (3.470). Deze drie wijken bevatten samen bijna de helft van alle kruispunten in New York City (47 procent) en beslaan een groot gebied waar vergaande surveillance plaatsvindt.

‘Dit uitgebreide netwerk aan camera’s kan door de politie worden gebruikt om vergaande gezichtsherkenning toe te passen en hiermee loopt New York het risico een Orwelliaanse surveillance-stad te worden’, zegt Matt Mahmoudi van Amnesty International.

‘Je bent nooit anoniem. Of je bij een demonstratie aanwezig bent, rondloopt in een bepaalde buurt, of gewoon even boodschappen doet, je gezicht kan worden getraceerd door gezichtsherkenningstechnologie die beelden gebruikt van duizenden camera’s die in heel New York staan.’

De buurt waar de meeste surveillance plaatsvindt is East New York in Brooklyn, een gebied waar volgens de meest recente bevolkingsgegevens 54,4 procent van de inwoners zwart is, 30 procent Hispanic en 8,4 procent wit. In dit gebied werd een schokkend aantal van 577 camera’s gevonden op kruispunten.

Gezichtsherkenning vergroot risico van racisme door politie

Sinds 2017 heeft de New Yorkse politie bij 22.000 zaken gezichtsherkenning toegepast. De helft van deze zaken vond plaats in 2019. Als camerabeelden door gezichtsherkenningssystemen (FRT) worden gehaald, kan de NYPD het gezicht volgen van iedere New Yorker, terwijl ze door de stad bewegen.

FRT (Facial Recognition Technology) vergelijkt camerabeelden met miljoenen gezichten die in databases zitten – veel hiervan afkomstig van bronnen als social media – zonder de toestemming of kennis van de gebruikers. De techniek staat erom bekend discriminerend en racistisch beleid te versterken en kan het recht op vrijheid van bijeenkomst en privacy schenden.

Gezichtsherkenning bedreigt demonstratierecht

In de zomer van 2020 werd deze techniek waarschijnlijk ingezet om een deelnemer aan een Black Lives Matter-protest te identificeren en te volgen. Activist Dwreck Ingram werd op video vastgelegd tijdens een Black Lives Matter-protest in New York in juni 2020. Op 7 augustus 2020 probeerden tientallen politieagenten Dwrecks appartement binnen te dringen en beschuldigden hem ervan dat hij politieagenten zou hebben aangevallen. Een officier werd op camera vastgelegd buiten het huis van Dwreck met een document getiteld ‘Facial Identification Section Informational Lead Report’, waaruit bleek dat waarschijnlijk gezichtsherkenning was gebruikt. Het document bevatte het gezicht van Dwreck dat overeenkomt met een Instagram-foto van hem.

Samen met partners van de Ban the Scan-campagne, diende Amnesty International meerdere verzoeken in om meer informatie over het gebruik van gezichtsherkenning in bij de NYPD. Deze werden alle afgewezen.

‘Er is een flagrant gebrek aan informatie omtrent het gebruik van gezichtsherkenningssoftware door de NYPD’, zegt Matt Mahmoudi. ‘Dit maakt het onmogelijk voor New Yorkers om te weten of en wanneer hun gezicht wordt gevolgd in de stad.’

De technologie versterkt institutioneel racisme omdat het een onevenredige impact kan hebben op mensen van kleur, die toch al het slachtoffer zijn van discriminatie en schendingen van hun mensenrechten door wetshandhavers. Zwarte mensen lopen ook het grootste risico om verkeerd geïdentificeerd te worden door gezichtsherkenningssystemen.

‘Dat de NYPD problemen heeft met racisme en discriminatie is alom gedocumenteerd. Net als het vooroordeel dat deze technologie bevat als het aankomt op vrouwen en mensen van kleur. De inzet van gezichtsherkenning met beelden uit duizenden camera’s van over de hele stad, verhoogt het risico op racistisch politiewerk, het lastigvallen van demonstranten, en kan tot foutieve arrestaties leiden.’

‘Gezichtsherkenning kan worden gebruikt en wordt gebruikt door staten om bepaalde individuen of groepen opzettelijk te volgen, gebaseerd op kenmerken als etniciteit, ras en gender, zonder een aannemelijke individuele verdenking van een bepaalde misdaad.’

Het onderzoek van Amnesty International heeft het uitgebreide netwerk aan CCTV-camera’s in New York in kaart gebracht. Het kruispunt van Grand Street en Eldridge Street vlakbij China Town bijvoorbeeld, was een belangrijke locatie van Black Lives Matter-demonstraties. Volgens ons onderzoek waren in dit gebied drie Argus-camera’s van de NYPD, vier andere openbare camera’s en meer dan 170 surveillance-camera’s van privé-bedrijven. Deze zouden gezichten vanaf een afstand tot 200 meter kunnen volgen.

Digitaal leger van vrijwilligers legt schaal van surveillance bloot

Op 4 mei lanceerde Amnesty International het Decoders Platform. Hieraan deden meer dan 5.500 vrijwilligers mee. Het project loopt nog en doet onderzoek naar de andere wijken in New York, maar tot nu toe hebben de vrijwilligers al 38.831 locaties in de stad in kaart gebracht.

Dit onderzoek was een wereldwijd project: vrijwilligers uit 144 landen zetten zich in. De grootste groep kwam uit de Verenigde Staten (26 procent). Binnen drie weken hadden deze vrijwilligers al 18.841 uur gewerkt – het equivalent aan bijna 11 jaar werk voor een full time onderzoeker. Deelnemers aan het project ontvingen beelden van Google Street View van locaties in New York en werden gevraagd om camera’s te taggen. Ieder kruispunt werd daarbij door drie verschillende vrijwilligers bekeken. Hierbij werd gekeken naar een mix van openbare en privé-camera’s die beide gebruikt kunnen worden voor gezichtsherkenning.

‘Het is duidelijk’, zegt Matt Mahmoudi. ‘Over de hele wereld maken mensen zich zorgen over de bedreiging van gezichtsherkenning voor onze maatschappij.’

‘De senatoren van staten, leiders van stadsdeelraden en toekomstige burgemeesterskandidaten hebben één keus: ‘ban the scan’, of ze lopen het risico om New York een surveillance-stad te laten worden, zoals uit het autoritaire handboek.’