Rechten van inheemse volken, Mexico

Mexico: aanklager moet moord milieuactivist onderzoeken

Amnesty International roept de autoriteiten van Mexico op een grondig en onafhankelijk onderzoek in te stellen naar het motief voor de moord op milieuactivist Manuel Gaspar in mei 2018.

Volgens de openbaar aanklager van de staat Puebla is een verdachte gearresteerd en kan de moord mogelijk worden toegeschreven aan persoonlijke problemen.

Geen overhaaste conclusies

‘Het is essentieel dat ook wordt onderzocht wie mogelijk opdracht heeft gegeven voor de moord op Gaspar. Als dat niet gebeurt kan de openbaar aanklager de boodschap overbrengen dat moorden straffeloos kunnen plaatsvinden en daarmee nieuwe aanvallen op milieuactivisten aanmoedigen’, zegt Erika Guevara-Rosas van Amnesty International. ‘Amnesty roept de autoriteiten op te onderzoeken of de aanval op Gaspar samenhangt met zijn werk voor de leefomgeving. Ze moeten zich niet overhaast uitspreken over mogelijke motieven voor zijn dood.’

Verzet tegen elektriciteitscentrale

Mensenrechtenverdediger Manuel Gaspar werd op 14 mei 2018 dood aangetroffen. Hij was een van de zeven mensenrechtenactivisten tegen wie een aanklacht is ingediend omdat ze zich verzetten tegen de bouw van een elektriciteitscentrale. In november 2016 had de belangenvereniging van de Maseual-, Totonaku- en Mestizo-volken een protestkamp opgezet op privégrond naast de bouwplaats. De vereniging stelt dat de aanleg van de centrale zonder instemming van de inheemse bevolking plaatsvindt.

In de VN-Verklaring voor de Rechten van Inheemse Volken is vastgelegd dat inheemse volken niet met geweld verwijderd mogen worden van hun land en dat zij voorafgaand toestemming moeten geven als hun grond wordt gebruikt voor bouwactiviteiten. Die toestemming moet vrijwillig zijn.