© Amnesty International

Turkije: wrede onderdrukking activisten

Op 16 november zijn in Turkije dertien mensen die werken voor maatschappelijke organisaties opgepakt. De arrestaties houden verband met het onderzoek naar de gevangengezette Osman Kavala, een vooraanstaand vertegenwoordiger van het maatschappelijk middenveld.

‘Deze laatste arrestatiegolf, waarbij activisten en academici op basis van absurde beschuldigingen zijn opgepakt, laat zien dat de autoriteiten de wrede onderdrukking van onafhankelijke maatschappelijke organisaties voortzetten. De hoop dat Turkije na de opheffing van de noodtoestand weer normaliseert, is hiermee vervlogen’, zegt Amnesty-onderzoeker Andrew Gardner.

Gezipark-protesten in 2013

De opdracht om de critici op te pakken houdt verband met activiteiten rond de vreedzame Gezipark-protesten tegen het beleid van de regering-Erdoğan in mei 2013. De demonstranten werden toen met buitensporig politiegeweld uiteengedreven.

De critici worden beschuldigd van het ‘verergeren en verspreiden’ van de protesten in het Gezipark door trainers uit te nodigen voor een cursus burgerlijke ongehoorzaamheid en geweldloos activisme, van contacten met de media om het ‘Gezipark-proces’ voort te zetten en vanwege activiteiten om de export van traangas naar Turkije tegen te gaan. Zelfs als deze beschuldigingen waar zijn, zijn het legitieme activiteiten die vallen onder het recht op vrije meningsuiting, op vereniging en op vreedzame samenkomst.